În orice colț al lumii sunt copii. Și copiii au
nevoie de povești. Așa învață, retrăind experiențe ale înaintașilor lor. Așa crează
lumi și dau viață personajelor extraordinare, așa visează.
Toți copiii au nevoie de povești. Chiar și copiii
din satele românești unde să ai televizor acasă înseamnă că ești bogat. Copiii
părinților care n-au apucat să se alfabetizeze, pentru că erau la muncă, de
mici, aducând pâine pe masa familiei lor numeroase. Copiii care poartă doar
haine care nu le mai vin fraților lor mai mari, cârpite și răs-cârpite – fără
prea mare măiestrie, la vedere, cu ață în altă culoare.
Este cel mai trist lucru de pe lume ca un copil sa
nu fi auzit in viata lui o poveste. Alta decat cea in care unchiul Sile i-a
spart capul cu sapa vecinului pentru că acesta îi aduna prunele din ramurile
care îi treceau gardul. Feți-Frumoși și deștepți, Ilene Cosânzene, zâne care te
ajută la nevoie cu puterile lor magice, zgripturoaice care îți pun la încercare
curajul și istețimea, zmei puternici și slabi de minte, peștisori fermecați
care împlinesc dorințe, cai înaripați și vorbitori, păsări măiastre...
Personaje rele și urâte care pun eroul la încercare și personaje extraordinare
care restabilesc ordinea și dreptatea. Lumi în care cei mici și neajutorați se
dovedesc a fi mari și puternici (în spirit), și, prin urmare, iubiți și
respectați.
Era doar o copilă. Ar fi vrut ea să nu fie copilă,
să fie adult ca să poată decide asupra propriei vieți. Dar nu era. Nu avea cum
să fie... încă. Era prea fragedă, avea prea puține experiențe de viață. Avusese
o copilărie normală. Terminase liceul și acum era... învățătoare. Până mai
ieri, învățătoare înseamna pentru ea o doamnă bine, care știe multe lucruri și
îi învață din ele și pe copii, la școală. Doamna ei învățătoare avea copii la
momentul la care o cunoscuse. Avea o familie, o experiență de viață, un renume.
Cum să fie ea învățătoare? Practic, peste noapte. Nu avea nimic din toate
acestea...
Luase post într-un sat departe de orașul unde
crescuse. Satul bunicilor (unde ajungea schimbând un tren și un autobuz –
antic) era mai emancipat decât ăsta unde ajunsese ea acum. Învățătoare. Abia se
instalase la gazda ei și deja ajunseseră până la ea ecouri ale emoțiilor stârnite
de venirea ei acolo. Cineva trebuise să plece de pe post. Nu din cauza ei
plecase, ci din lipsă de calificare. Ea, însă, era calificată, era învățătoare!
Hai ca poate dacă își mai repeta de câteva ori, se obișnuia cu asta...
15 septembrie a avut întotdeauna o semnificație
deosebită (ca pentru orice copil): prima zi de școală! În fiecare an era mai
mare, mai sigură pe ea, mai dornică de a-și vedea colegii și a împărtăși
isprăvile de peste vacanță. Acum, însă, era copleșită de spaimă. Era prima dată
când această zi – prima zi de școală – o găsea dincolo de catedră. Și era
singură. Fără colegi. Fără familie. Înconjurată doar de figuri necunoscute.
Ce-o să facă? Cum o să se poarte? Ce or să creadă oamenii despre ea? Ce o să le
spună? Ce or sa spună ei? Se mira cum de o țin picioarele și nu se prăbușește
în fața lor. Toată lumea tace, dar ei i se pare că e așa de mult zgomot, că
nu-și aude gândurile. E inima ei care bate cu putere. Fiecare bătaie o zguduie,
pur și simplu. Oare oamenii văd cum se clatină?
Dar ei se uitau la ea serioși, respectuoși, atenți
să nu piardă nici un cuvânt de-al ei. Era prima dată când cineva îi acorda
atenție așa, ca unui adult! Și asta o copleșea. Copiii erau mici, mai ales trei
dintre ei, timizi și foarte curioși. Părintii erau și ei curioși. Poate că se întrebau
de ce venise ea acolo, tocmai acolo, la ei în sat.
15 copii. Primii ei elevi! Cei 3 mai mici erau de
clasa întâi. Mici rău și speriați. Îi venea să-i ia pe toți 3 în brațe. Nu
știau nimic despre viața în care intrau. Nu merseseră nici la grădiniță. Nici
nu era gradiniță în satul lor. Ceilalți erau mai mari (clasa a treia și a
patra) și de aceea era de presupus că știu mai multe. Însă privirea lor părea
la fel de speriată. Erau atât de diferiți de copiii cu care lucrase ea în
liceu, în perioadele de practică pedagogică! Aceștia păreau mult mai firavi,
mai nesiguri. Debusolați. Așa se simțea și ea. Și părinții erau altfel aici. O
priveau și parcă așteptau ca ea să le dea direcția: ”Luați-o pe aici!”. Nu știa
ce să le spună. Așa că începu cu ”Numele meu este ...” și continuă cu ”manuale,
rechizite, orar, documentele necesare pentru alocații”. Simțea cum respirația i
se reglează și nici picioarele nu mai tremurau. Înțelese din felul în care o
ascultau cu toții că o vor urma și porni călătoria.
Nu era simplu să țină lecțiile. Fusese învățată să
facă asta, în școală. Un an întreg făcuse practică la ”simultan 2”: clasa a
doua și clasa a patra cuplate. Adică ceva mai simplu. Orele păreau prea scurte
pentru a vorbi cu toți, pentru a înțelege ce poate fiecare să facă. Nu ce își
imaginase ea, în orice caz. A devenit destul de limpede că trebuia să adapteze
ceea ce știa la ce aflase acolo, la fața locului. Deci s-o ia ușor.... foarte
ușor....
Cel mai simplu părea să fie, totuși, cu clasa
întâi. Acolo era clar că e teren virgin și știa ce are de făcut. Primele lecții,
primele pagini din Abecedar (ediția 1985, l-am găsit bun de descărcat aici), primele imagini și primele liniuțe de trasat în
caietele tip 1... Și povestea! „Capra cu trei iezi” în imagini. (Pe vremea
aceea, dragi copii, Abecedarul era unul singur și începea pentru toată lumea la
fel, cu „Capra cu trei iezi”.)
„A fost odată ca niciodată o capră care avea trei
iezi.” Când a ridicat ochii de pe cartea de povești, a văzut nu 3, ci 15
perechi de ochi care o priveau maaari, curioși. Le-a reamintit celor 12 mai
mari că primiseră de lucru la alte materii și a continuat: „Iedul cel mare și
cu cel mijlociu dau prin băț de obraznici ce erau; iară cel mic era harnic și
cuminte.” Din nou a surprins toate cele 15 perechi de ochi ațintite asupra ei.
S-a întrerupt iar să-i readucă la ale lor pe cei mari și a încercat să cotinue
povestea. În zadar. Le-a reproșat atunci celor mari că nu vor să lucreze ce
primiseră, deși știau povestea. Nu, n-o știau. Nu știau „Capra cu trei iezi”?
Nu. Dar ce poveste știau? Nici una. Ce poveste le citise doamna cu care
învățaseră în anii trecuți? Nici una. Nici una?
Nu-i venea să creadă că acestor copii nu li se
citise nici o poveste niciodată. Nici la școală, nici acasă. Nu-i venea să creadă
că există copii care n-au auzit măcar o dată în viața lor despre Scufița Roșie,
despre Făt-Frumos și Ileana Cosânzeana, despe zmei, Spân și vrăjitoare... „Atunci puneți toți stilourile jos și
ascultați povestea <<Capra cu trei iezi>>. Iar mâine o să citim
altă poveste.” A înțeles brusc că trebuia să-și facă un țel din a le prezenta
acestor micuți lumile fantastice din povești.
Era destul de greu să facă ceea ce propunea
programa școlară cu trei clase simultan. Acum vroia să aibe chiar extra-timp
pentru povești!!! Orele erau prea scurte și au devenit și mai scurte în noua
lumină. Lucrurile pe care vroia să le spună copiilor erau atât de multe!!! Pe
15 septembrie se întrebase ce-o să facă ea acolo, cu copiii ăia care nu știau
că aveau în fața lor tot un copil. Acum nu știa cum să facă loc pentru cât mai
multe lucruri pe care vroia să le facă acolo, cu ei. Și-a dat seama că nu mai
era copil. Cele 15 perechi de ochi care o priveau în clasă cu atâta seriozitate
și spaimă în același timp, plus măcar tot atâtea perechi de ochi de părinți
care își lăsau pe mâinile ei odraslele în fiecare dimineață, plus alte zeci de
perechi de ochi de oameni care o salutau respectuoși pe drum cu „Saru’ mâna!”
de îi venea să intre în pământ de rușine.... toate o făcuseră să crească, să se
facă mare, să devină adult. Acum
simțea că are o responsabilitate pentru suflețelele acelea mici care stăteau în
fața ei, în bănci și păreau dispuși, chiar bucuroși, să o urmeze.
„Capra cu trei iezi”, „Scufița Roșie”, „Punguța cu
doi bani”, „Ursul păcălit de vulpe”, „Neghiniță” își făcură loc în programul
primei săptămâni de școală, înlocuind materii precum desen, lucru manual,
educație fizică (de care acești copii nici nu duceau lipsă, pentru că munceau
în gospodării cot la cot cu părinții lor). Apoi ea a primit vestea: luase
examenul la facultate. Planul ei de viață fusese de la început să meargă să
studieze la facultate, deci urma să părăsească destul de curând postul de
învățătoare. Atâta fusese cariera sa. Scurtă și intensă. Însă tot mai avea
câteva zile la dispoziție, până când se termina și a doua săptămână de școală.
Știa că programa școlară avea să fie urmată tot ca
și până atunci, pentru că urma să revină pe post vechea „doamnă învățătoare”. Știa
și că nu putea face nimic pentru copii în privința asta. Însă putea să facă
ceva pentru sufletele lor: să le citească mai multe povești! Știa că doar cu
acelea ar fi rămas copiii după plecarea ei. Așa că le-a propus copiilor ca până
la plecarea ei, să nu mai facă altceva, decât să citească și să discute despre
povești. „Sarea în bucate”, ”Ursul păcălit de vulpe”, „Prâslea cel voinic și
merele de aur”, „Cenusăreasa”, „Albă ca zăpada”, „Frumoasa adormită”, ”Mica
sirenă”, „Greuceanu”..... Vestea a fost primită de către copii cu mult
entuziasm. Iar urechile lor se ciuliră atente să audă aventurile din cărți.
La finalul săptămânii, tânăra învățătoare își
strânse lucrurile și apoi îi strânse la piept pe copii. Poate într-o altă viață
o să rămână acolo, cu ei, să le citească câte o poveste din când în când, după
ce vor fi învățat tabla înmulțirii și războaiele daco-romane și părțile de
propoziție...
În vacanța de Crăciun, fata s-a întors de la
facultate și a vrut să-i vadă pe copii. Era parcă o altă viață pe care o
trăise, dar nu se putuse rupe complet de ea. O experiență care o marcase
profund, mișcase mecanismele cele mai fine ale ființei ei și nu putea doar să
treacă mai departe. Așa că a luat o sacoșă plină de portocale și alte dulciuri
și s-a urcat în autobuzul care o ducea departe, în satul cu copiii cărora
nimeni nu le citea povești. Rugase gazda unde locuise timp de 2 săptămâni fantastice
să ia legătura cu copiii, să îi anunțe vizita.
Și au venit s-o vadă! Erau atât de emoționați! Unii
se îngrămădeau să ajungă lângă ea și să-i povestească ce se mai întâmplase în
viața lor. Alții stăteau timizi mai departe, copleșiți de bucurie când ea le
striga numele și îi chema să-i îmbrățișeze. Veniseră cu părinții și aceștia
vroiau și ei să vorbească cu ea, să-i povestească ce mult îi duseseră dorul
copiii. Era o hărmălaie de nedescris. Și ea era în mijlocul acestei mari
emoții. Importantă pentru ei, îndrăgită și dorită. Din nou se gândea la acea
altă viață în care ar fi vrut să dea o șansă acestor copii să arate lumii ce
pot. Bucuria și regretul i se amestecau în suflet și făceau ca acesta să pară brusc
neîncăpător. Îi venea să strige de bucurie și de neputință.
N-a stat mult, nu era timp. Locul ei nu era acolo,
însă se bucura că trecuse prin viețile acestor oameni chiar și așa, razant.
Pentru că emoțiile pe care ei le stârniseră în ea nu aveau să fie egalate ușor
și nici prea curând...
Au trecut de atunci 20 de ani. Pentru ea acești
ani au adus și lucruri frumoase, dar și lucruri mai triste, și bucurii, dar și
supărări. Își amintește când și când despre ”cealaltă viață” pe care a început
să o trăiască acolo, în sătucul îndepărtat, despre cele 15 perechi de ochi
mirați de lumea care li se deschidea din cărți. O amintire aproape ireală, pe
care a păstrat-o cu drag toată viața.
Acești copii sunt acum adulți în toată regula,
probabil și-au întemeiat ei înșiși gospodării, familii, copiii lor sunt poate
deja mari și ei. Oare lor cine le spune povești? Trebuie să existe undeva
cineva care să le spună și lor povești! Trebuie! Pentru că toți copiii, dar
absolut toți, au nevoie de povești!
Comentarii
Trimiteți un comentariu