Prieteni


          Într-o viață cunoaștem poate mii de oameni. Care au asupra noastră un impact mai mare sau mai mic. Unii ne marchează pe viață. Într-un sens pozitiv sau din contră... Alții lasă niște urme abia vizibile. Altora le marcăm noi viața, chiar dacă nu ne propunem asta.
           Mă gândesc de ceva vreme ce oameni minunați țin eu aproape de sufletul meu și cum aș vrea ca ei să știe cât de norocoasă mă simt că ei sunt acolo. M-am gândit să scriu despre asta, despre ei. (Evident, doar de bine!) Ideea rămăsese undeva, agățată și se pare că i-a venit vremea acum. Pentru că impresiile recente au fost puternice și fiindcă îmi fac timp acum să le valorific.
Am petrecut o săptămână într-o deplasare la țară (despre care am scris deja aici) și cu acest prilej am avut parte de revederi cu câțiva prieteni dragi (pleonasm, dar în cazul ăsta nu strică!). Aceste întâlniri m-au impresionat foarte tare, pentru că nu i-am mai văzut de multă vreme pe unii dintre oamenii ăștia. Cu unii dintre ei cred că sunt cel puțin 8 ani de când nu ne-am mai văzut (”canadienii”).
Cu toate astea, totul a decurs ca și cum trecuse doar o săptămână de la ultima întâlnire. Cum se întâmplă asta? Desigur, informațiile curgeau gârlă în toate direcțiile, aveam de recuperat mult, de pus la curent cu multe întâmplări din viețile noastre. Dar nu cred că era doar bucuria de a povesti despre tine și ai tăi cea care ne menținea atenția și care ne susținea fluxul de cuvinte. Era o energie, o bucurie, o dorință de a face parte din povestea celuilalt. Și o familiaritate care permitea orice dezvăluire, ca atunci când știi că ești cu ai tăi și poți spune orice pentru că te înțeleg, te iartă, te iubesc și te știu mai bine așa, cu sufletul dezvăluit.
”Canadienii” sunt o familie frumoasă, puțin nebună (am zis ”puțin” pentru că am promis că scriu numai de bine, da?) – nebună pentru curajul de a înfrunta viața într-un mod pe care eu nu l-am mai văzut la cineva cunoscut. Au plecat în Canada acum 11 ani, iar la vizitele anterioare nu ne-am prea văzut. Amândoi au vârsta mea și el îmi este văr de-al doilea. Și sper să nu se supere dacă povestirea va dezvălui faptul că nevasta lui mă impresionează de multă vreme. Adevărul este, însă, că și el mă impresionează pentru cât de bine îi face față. Ha-ha!
”Canadianca” este o femeie excepțională, o forță a naturii de când o știu. Mi s-a părut uimitor s-o văd acum alături de fata ei care a crescut atât de mare (are aproape 12 ani, dar este înaltă și foarte frumoasă), vorbindu-i ca o mamă, când, de fapt, eu o vedeam și pe ea tot copilă. Așa cum am cunoscut-o, acum (prea) mulți ani. Nimic nu părea să se fi schimbat la ea. Era la fel de deschisă, de plină de energie, de amuzantă, de ironică, de tânără în spirit. Încât făcând (ea nu făcea, ci chiar era) pe mama dojenitoare cu fiica ei, îmi părea aproape caraghios. Mi-am dat seama că eu sunt cea care fac lucrul asta să pară caraghios. Pentru că nu mă puteam rupe de imaginea ei din tinerețe. A noastră, de fapt. Adică am ajuns la această vârstă de acum, dar cumva am rămas atârnată undeva în alte timpuri...
Mi se pare că ar fi chiar banal și redundant să spun acum cât de mult o apreciez pe femeia asta pentru cât de puternică este și cum răzbește ea prin viață. Oricum n-aș putea să vorbesc despre asta fără să mă gândesc și la sora ei. Și nu numai. Să merg până la sursă (cât pot eu). A pus mama lor ceva în plămada din care le-a făcut pe fetele astea (pe frate nu-l cunosc suficient ca să mă exprim)! Ceva deosebit, ce nu întâlnești la tot pasul... De fapt, chiar dânsa pare a fi făcută dintr-un material aparte. O mână de om, dar ai impresia că poate dărâma munții, dacă și-ar propune. Acum ea vrea să meargă în Canada să își ajute fata să crească copiii (al treilea e pe drum). Pentru mine, Canada e undeva la capătul lumii. Și nu neapărat capătul ăla bun. Nu doar departe, dar și incomod de abordat (am auzit că e foarte-foarte frig iarna acolo și asta nu mi-e confortabil deoc). Dar dânsei nu-i pasă de aceste detalii. Simte că are acolo o datorie și restul sunt doar detalii. Doar e de piatră, nu v-am zis? Un fel de Wonder-Woman. Ține gospodăria, are în grijă o soacră invalidă, crește cu drag nepoți (cu cât mai mulți, cu atât mai bine!), muncește la câmp și încă face meditații la matematică cu unii copii din sat. De plăcere. Pentru că o relaxează.
Dar să revin la fată. La fete. Amândouă îmi sunt dragi și regret că le văd atât de rar (fac și eu ce pot, dar unele distanțe chiar nu le pot străbate). Cu toate astea, mă mângâie gândul că atunci când le văd, distanțele și duratele se topesc imediat și suntem parcă de o viață acolo, cu o cafea în față, cu un bebeluș pe jumătate adormit în brațe și alți 5 (toți ai noști) mișunând în jur și întrecându-se să ne uimească cu oferta lor (contractuală, în scris – uimitor!) de baby-sitting!
Nu știu când va fi următoarea revedere cu ”canadienii”, dar știu că și la 80 de ani dacă ne întâlnim (jucăm la dublu!), vom fi la fel de tinere (doar cu mai multe riduri, dar din alea ”de frumusețe”), de vesele și de apropiate ca acum. Pentru că sufletele noastre trăiesc atemporal și aspațial.
Tot ca o atingere caldă a fost pentru sufletul meu și revederea cu verișoara mea. Tot prin alianță și tot preferată în fața vărului meu, soțul ei. El știe. L-am anunțat de multă vreme. Și sper că înțelege. Mai ales pentru că mulțumită faptului că s-a însurat cu ea, am rămas în continuare apropiate, apropiați. Altfel cine știe, dacă se mărita cu altul, prin ce cotlon de lume ajungea... Gabi e un om care mă uimește prin căldura sufletească cu care înconjoară pe oricine, cred eu. Chiar și pe pacientul cel bolnav la cap (cu acte), care o sună de 10 ori în timp ce ea e la masă, încercând să bage ceva în gură pe ziua respectivă (la ceas de seară). Sunt curioasă dacă există pe lumea asta un om care să gândească altfel despre felul ei de a fi. Omul ăla, dacă există, probabil că are ceva foarte grav la cap... Și aici este vorba tot despre un răsad bun, pentru că mama ei este la fel. Un fel de mama răniților. În casa te simți mereu nu doar binevenit, ci mai ales dorit. Să te tot duci în vizită! Trebuie să nu-ți mai propui și altceva pentru ziua respectivă, faci loc în agendă. Și neapărat trebuie să stai la masă. (Adevărul e că am parte de mai multe prietene pentru care să mănânc la ele e aproape o condiție când le trec pragul. Nuuuu, nu mă plâng! Din contră!) Chiar dacă o prinzi fără mare lucru în frigider și chiar dacă abia ai servit prânzul. Și face asta cu o naturalețe uimitoare, nici măcar nu poți să simți că deranjezi. Ești acolo ca să rămâi! There is no other way!
Ajunsă aici, îmi dau seama că nu mai e clar despre cine vorbesc: despre mamă sau despre fiică... Dar asta pentru că lucrurile pe care le-am scris mai sus sunt valabile pentru amândouă. Doar faza cu pacientul insistent e valabil doar pentru Gabi.
Nu poți rămâne imun la energia și dragostea pe care acești oameni dragi o transmit în jur. Eu n-am rămas. Eram în facultate și am văzut cu uimire cum tanti Lenuța își îmbrățișa și își pupa copiii ajunși oameni în toată firea. Îmi spunea că pentru ea sunt tot copii și așa vor rămâne. Îmi vorbea despre atingerea dragostei, pe care am experimentat-o mai târziu și eu pe pielea mea: când copilul tău te caută și te atinge cu mânuța lui mică, simți în locul respectiv ca un fel de fior, ca o blândă electrocutare, o căldură care iradiază apoi în tot corpul... Avea mare dreptate! Exact asta am simțit și mi-am amintit de vorbele ei. Am admirat (și jinduit după) dragostea fățisă față de copiii ei (și acum față de nepoți) și am luat-o drept model. Sau reper. Pentru asta, tanti Lenuța va avea mereu un loc în sufletul meu, chiar dacă viața mă fură uneori și fix de ziua ei eu uit să o sun... Sper că știe că mi-e dragă în  fiecare zi, nu doar de ziua ei. Și chiar dacă uit să-i spun asta...
Viața ne duce aiurea pe fiecare, ne ocupă timpul și mintea cu tot felul de lucruri mai mult sau mai puțin importante. Uneori parcă suntem în lumi paralele. Dar când ajungi lângă oamenii care îți sunt aproape de suflet, e ca o barcă ce ajunge mereu la mal și toți sunt fericiți că au ajuns din nou acolo, pentru că se simt în siguranță. E așa de plăcut să te lași cuprins de prietenia lor! Fără reproșuri (că n-ai mai sunat sau nu i-ai mai vizitat), fără discontinuități de comunicare și dragoste, fără justificări, fără judecăți, fără supărare... Simplu, degajat. Dezgoliți de aparențe și măști. Doar noi și sufletele noastre surori!
Sunt atât de norocoasă!

Prietenilor mei dragi le mulțumesc pentru că există în viața mea! Chiar dacă voi apuca să scriu despre ei sau nu. Chiar dacă îi voi numi sau nu. Chiar dacă mă mai iubesc sau nu. ;)

Comentarii