Mamă de portar?


Cine citește acest articol trebuie să aibă în minte că eu nu am facut sport (de performanță nici atât) și nici n-am avut în jur persoane care să facă... Deci sunt p-afaristă clar... Cu pretenții de intelectuală, că așa s-a nimerit. Așa s-a gândit familia mea că pot „să ajung mai bine”.

Copiii mei traiesc alte vremuri și au cu totul alte șanse. Nu doar vremurile sunt diferite. Copiii mei sunt diferiți de mine. De multe ori nu e ușor să accept asta, dar așa e.

Fiul meu a arătat încă de foarte devreme că îi place mișcarea. Să alerge în mod particular. A fost o provocare să-l cresc. (Încă este, doar că acum nu pare că-l mai crește cineva. Cumva... crește singur...) Să mă țin după el, să mă joc cu el, să fac față nevoii lui permanente de mișcare, nevoie ce creștea odată cu el – asta da provocare pentru o statică așa cum sunt eu. Să zicem contemplativă, că sună mai bine.

Ca să-mi fie mai ușor, am decis că e bine să-i ofer ocazia să facă sport în mod organizat. Am încercat mai multe variante, înca de pe la 3 ani. Am mers pe sporturi individuale, pentru că am vrut să țin cont de felul lui de a fi. Competitiv și individualist. Așa că n-am văzut-o venind p-asta: „Vreau handbal!”. Am crezut că e o toană, nici acum nu știu de unde i-a venit ideea. Însă cu ”toana” asta m-a urmărit vreun an, până când am găsit o echipă.

Acum vine alta: „Vreau să fiu portar!”. Asta mă descumpănește încă și mai tare. Pentru că nu lovește în ceva ce ține de copil, ci în ceva de la mine. Portar? Ce e aia portar?

Dacă mă joc cu copiii – amândoi – invariabil totul începe să se reducă la același și același joc inventat de fi-miu. El stă în cadrul ușii, iar eu, de pe canapea, trebuie să ”trag la poartă” cu mingea de cârpe a fetei (specială pentru bebeluși). Asta vrea să ne jucăm într-una. Atât de disperat este. Iar afară, când iese în parc la fotbal, îmi spune că se ceartă cu copiii pe postul ăsta, de portar. Eu din copilăria mea știu că pe postul ăla nu vroia nimeni să stea. Și atunci mă puneau băieții pe mine, că mai băteam mingea cu ei, dar îmi era lene să alerg după ea. Probabil de aici perspectiva pe care o am asupra postului.

Pentru mine portar este, deci, unul căruia îi e lene să alerge în teren. Și garantez ca fiului meu îi e orice, numai lene să alerge, nu. Fi-meu a mers de-a bușilea, apoi a alergat direct. Buzele sparte stau mărturie prin poze. Când nu-și făcea norma pe afară, continua să alerge prin casă. Noroc că ne-am mutat la 3 camere și aveam un hol lung și în zig-zag, ce se transforma zilnic în pistă. Fi-meu e ăla care pe la 4-5 ani, pe când făcea karate, când a anunțat antrenorul că cine mai întârzie va fi pedepsit să facă ture de sală, s-a întors către mine și a zis: ”Mami, data viitoare hai să întârziem puțin!”. Portar? Adică să stea...

Toți jucătorii (la fotbal sau handbal, că ăștia îmi vin în minte) aleargă ca nebunii să acopere tot terenul. Să prindă mingea și să marcheze. Sau să îi oprească pe adversari din înaintare. Să pună piedică acestora fără să fie penalizați. Să cadă ca accidentați și să pară veridici. Mult, mult efort și energie desfașurată. În timpul ăsta, ce face portarul? Portarul stă – dacă echipa lui atacă. Dacă e o echipa bună – adică dacă colegii lui muncesc mult-mult și bine-bine – atunci portarul stă mai mult. E corect? Dacă echipa adversă atacă, începe să miște repede-repede din picioare și din mâini ca să „acopere” poarta (la handbal). Din nou, dacă echipa lui e bună, îi oprește pe adversari și aceștia nici nu mai ajung la portar... Dacă echipa nu e așa de bună, de cele mai multe ori ia gol și atunci nu poți să te superi pe portar, pentru că oricum echipa nu e grozavă, nu? Dacă te uiti la un atac la handbal, la forța cu care trage un pivot, de exemplu, te gândești: „Pe ăsta oricum nu ar fi putut să-l oprească nimeni!”. Deci portarul e acolo doar așa...

Cam așa se vedeau lucrurile din papucii unul privitor nepriceput și neinteresat să priceapă prea multe (sunt onestă!). Si totuși, când copilul spune că vrea să facă ceva, ciulești urechile și începi să procesezi. Lucrurile care înainte îți erau străine, acum te interesează maximum... Am cumpărat chiar și mănuși de portar. Pentru fotbalul cu prietenii din parc.

Portar.... Hmmm... Ce înseamnă să fii portar? Puțin ajutor, vă rog!

Sursa foto: https://handbal2010.files.wordpress.com/2010/08/gol-handbal.jpg

Comentarii