Aniversară



Am ratat anul trecut ”marea aniversare”, ”marea schimbarea de prefix” bla-bla. Și nu numai pe a mea. Ci și pe a prietenei mele. Și nu din lipsă de respect sau considerație, ci pentru că mintea mea nu era acolo. Încerc să mă revanșez, dar e ca în bancul cu ursul: rana s-a vindecat, dar cea din suflet...
Spun de mai multă vreme că nu înțeleg de ce să dăm semnificație lucrurilor care nu au ele, intrinsecă, vreo semnificație. Și le dăm noi, arbitrar, una. Dasă fie d-aia grea! Doar așa, ca să ne producem suferință. D-aia grea. 40 it’s just a number! (Ca și celelalte numere care urmează.) Ziua de naștere, e doar o zi! Și cum adică e importantă asta doar pentru că e rotund numărul? Poate că mai memorabilă e abia acum – un număr nerotund și chiar prim. Și dacă e important numărul doar pentru că e rotund, de ce nu-mi amintesc nimic de la celelalte rotunde din viața mea (de adult, măcar)?
Memorabil a fost la 18. Nu pentru că deveneam adult, ci pentru că părinții au fost puși în situația de a-mi face primul meu ”chef”. (Data calendaristică la care am apărut pe lume nu m-a ajutat în copilărie, o singură dată mi-am mai făcut ziua, la bunici.) Și a mai fost memorabil când mi-am făcut singură cheful, în facultate, departe de casă și părinți, după legea mea. Cred că era la 21?... It was, as I said, just a number! Memorabilă a fost și prima aniversare pe care am sărbătorit-o însărcinată (tot pentru prima dată). Venise biata mama în București special pentru ziua mea și îmi pregătise salată boeuf, că mă știa mare amatoare. Iar eu nu puteam nici să mă uit la ea fără să-mi vină să vărs... Iar ea nu înțelegea... Nu-i spusesem încă, deh.
Dar să revin la aniversare. La asta. Nerotundă și primă. Ca dată în calendar, e bună și ea, că-și mai amintesc prietenii de tine, pentru că altfel ar amâna poate din nou telefonul ăla... sau invitația la cafea... (Știu și eu cum e, cu toții suntem prinși în vâltoarea asta a vieții.) Altfel... e doar o zi oarecare. Dacă n-ar fi urările, ar fi o zi ca oricare alta. Prin urmare, dacă îmi faceți urări sau numai îmi dați de știre că însemn ceva (da’ să fie de bine!) pentru voi, prieteni, în oricare altă zi, acea zi va deveni specială, ca ziua mea de naștere. E, de exemplu, ziua  în care soțul meu vine de la piață cu sacoșa plină de bunătăți și cu un buchet de flori pentru mine, fără motiv. Sau ziua în care, deși nu a ajuns la timp, cu toate eforturile mele, cadoul pentru prietena mea i-a produs bucurie. Sau ziua în care o altă prietenă m-a sunat să-mi spună că mă felicită pentru blog, pentru că-i place ce citește. Sau ziua în care altă prietenă mi-a scris pe Messenger că îmi citește postările cu cafeaua în față și parcă suntem împreună, discutând, glumind... (Este exact ce-mi propusesem cu blogul!!! Mulțumesc, dragi prietene!) Sau este ca ziua în care fi-meu mi-a spus că sunt o mamă bună, deși nu mi-a spus de ce crede asta... Sau ziua în care mă văd cu o prietenă și, deși nu (apucăm să) ne spunem mare lucru, sufletele noastre vorbesc. E ca și cum n-am putea vedea și am pipăi, cu sufletul, să vedem dacă persoana aia mai e lângă noi. Și constatând că este, răsuflăm ușurați, respirăm adânc și ne umplem plămânii cu sentimentul de liniște și mergem mai departe, siguri și hotărâți, pentru că știm că nu suntem singuri.
Cred că asta e semnificația aniversării. Altfel anii... cine stă să-i numere? Și pentru ce? Mă minunez singură cât de naiv gândesc încă lucrurile din jur, cât de puerilă e imaginea mea despre lume (când citesc despre întortochelile minții altora) și atunci, zău, ce sens are să mai număr anii? Îmi imaginam cândva că atunci când voi fi adult, voi avea un soi de greutate în gândire, de gravitate, de un-nu-știu-ce care să te facă sa-ți ridici pălăria cu respect. Eu nu simt greutatea asta. (Dar mi-ar plăcea ca s-o simtă copiii mei, altfel îmi bat gura de pomană.) Nu mă simt înțeleaptă... sau măcar înțelepțită (iau în continuare țepe, ca un copil) și mă întreb dacă nu cumva sunt defectă undeva... Ceva legat de gravitație pare că mă face să plutesc, încă, prin tărâmul tinereții fără bătrânețe.
Cel puțin așa simt... asta până vine următorul în ordine cronologică adult din familie (după noi, părinții) cu prietena, care mă salută din ușă cu un respectuos ”Bună ziua!”. Atunci brusc mă simt bătrână. O tanti. Aripile-mi sunt tăiate brutal și sunt trântită cu fundul de pământ. Și îmi dau seama că, cel puțin la acest moment al vieții mele, provocarea pentru mine este nu să mă împac cu ridurile (mama natură mă ajută, e drept), părul albit (s-au inventat soluții pentru problema asta) și diferite dureri de oase/articulații/organe sau mai știu eu ce afecțiuni care intervin imediat ce pășești dincolo de 20... hai 25....bine, 30 de ani (și la care nu prea există soluții de rezolvare, ci doar măsuri paliative). Mai greu este să mă împac cu ideea că sunt/devin o tanti. Pentru asta... jur că n-am nevoie să țin socoteala anilor. E de ajuns să mă uit în oglinda sufletului celorlalți. În orice zi, nu doar de ziua mea. Și dacă văd ceva ce-mi convine, e foarte bine! Și dacă nu – totuna e, oricum n-am ce face.
Motivul pentru care merită să sărbătoresc de ziua mea rămâne, cum spuneam, faptul că am prieteni și oameni dragi care mă vor în viața lor. Pentru asta ridic o cupă imaginară, plină de gânduri bune și mulțumiri tuturor acelora care se gândesc (repet: de bine!) la mine în această zi sau în oricare alta! Fie că citesc aici și află, fie că nu, eu tot le mulțumesc și sunt sigură că gândul meu îi găsește oriunde, oricând! La mulți ani, prieteni! Să-mi trăiți, bine și frumos!

Sursa foto: http://indiabright.com/wp-content/uploads/2015/11/900x900px-LL-fd96f7d9_gallery8710741343510902.jpeg

Comentarii