Omul care aduce valentinul

O poveste banală: o profesoară organizează împreună cu o clasă de elevi de-ai ei un eveniment extra-școlar. Povestea, însă, poate că e banală în altă țară, în alte vremuri. La noi deja a devenit o utopie. De unde stau eu, cel puțin, așa se văd lucrurile. Și am să explic (dacă mai e nevoie) de ce.

Pentru început, m-a mirat inițiativa venită din partea unui profesor care nu e diriginte la acea clasă. Deci nici o obligație ”contractuală” sau morală (haha!). Ia să mă gândesc dacă am auzit despre asemenea situații... Hmmm, nu! N-am auzit, dar dacă cineva știe, am să mă bucur că mai există asemenea ”nebuni”.

Spun nebuni, pentru că de nebunie este vorba, dar nu acea nebunie explicată ca ”pierdere a judecății” sau ”lipsă a judecății drepte” (definiții furnizate de către dexonline.ro), ci din contră, o prezență a unei judecăți (mai mult decât) drepte care devine, însă, ciudată, bizară, ieșită din comun tocmai prin faptul că a dispărut la ceilalți...

Nebunia asta, cum spuneam, este cu atât mai mare cu cât evenimentul este organizat într-o sâmbătă. Adică în timpul ei liber, de om al muncii care are dreptul la o săptămână de lucru de 5 zile și două zile libere. Nu, nici asta nu e suficient (de bine). E mai mult de atât. Sâmbătă cu pricina este chiar prima zi de vacanță. Vacanță! Vacanța pentru elevi și profesori. Ei? Sună alienat, nu? Femeia asta n-are și ea o ciorbă de făcut? Niște copii de fugărit prin parc? Un soț de dezmierdat? O dupa-amiază leneșă de bifat, din aia în care să stea numai în pijama, în fața televizorului până o mână foamea spre frigider, de unde să înhațe niște răcituri de sendvișuri?

Ciudățenia nu se sfârșește aici. Care e treaba cu evenimentul ăsta? O fi vreunul din ăla care să dea bine la dosarul ei pentru salariul de merit sau de grad sau mai știu eu ce dosar care să-i aducă femeii vreun folos de orice fel? Deloc. Este o întâlnire amicală, la un suc, într-o cafenea a unei librării,  în cadrul căreia elevii (împreună cu ”doamna”) să confecționeze felicitări. Nu v-am spus că doamna este profesoară de biologie, nu? Adică nu de ”Lucru manual” (nici nu știu dacă mai există materia asta, nu cred c-am mai auzit-o pomenită). Iar felicitările... nu sunt un pretext pentru a-i determina pe copii să învețe biologia cu ajutorul florilor presate sau doar desenate. Felicitările sunt pentru... apropiatul Sfânt Valentin. Adică – din nou precizez – nu pentru vreun eveniment creștinesc, înscris în calendarul luptei pentru, eventual, a avea câte o oră de religie în fiecare zi a săptămânii. Nu. Vorbim despre o sărbătoare păgână, odioasă, comercială, importată, fără nici o justificare creștină sau de tradiție, fără nici o importanță educativă.

Oare așa să fie? Zic de treaba cu importanța educativă...

Eu personal am fost impresionată. (De-aia scriu despre asta acum.) De întreg contextul. Poate și pentru că sunt eu usor impresionabilă, dar mai ales pentru că de un an jumate de când ”avem” dirigintă, nu am auzit ca aceasta să fi făcut ceva pentru elevii ei, ceva ce să nu intre în fișa postului, ceva care să vină din sufletul ei pentru sufletul lor. Desigur, am auzit de una (profă) pe jumătate ”nebună” (în contextul explicat mai sus), care încă își dorește să facă excursii pentru că așa îi place ei, să facă excursii în țară cu elevii. Asta în condițiile în care am auzit că mai toți cei care se îndeletniceau cu așa ceva au renunțat în ultimii ani din cauza unor condiții draconice impuse de către minister pentru asemenea acțiuni (cică se întocmesc niște dosare impozante, cu luat de semnături de la multă lume, aprobări etc.). Respect pentru doamna de geografie! Pentru că da, e profesoară de geogra și, cumva, asta se leagă logic cu plăcerea ei pentru ”plimbat” prin țară. Dar – ghinion: doamna de geogra a născut recent! Adică ghinion pentru noi, că am rămas fără această gură de oxigen, această umbră de interes real pentru meserie în tot circul în care s-a transformat învățământul de azi. Până revine ea, ajungem la liceu...

Deci cum să nu fiu impresionată de povestea cu doamna de biologie? Aflu de la fi-miu că face diverse alte acțiuni și cu celelalte clase la care are ore. Pentru că, spune ea, ora de clasă și pauzele nu-i permit să-și cunoască elevii... Așa că a decis să nu renunțe la acest aspect important al relației cu aceștia, chiar dacă asta înseamnă s-o facă pe timpul și pe banii (ăia puțini, cum știm) ei. (Adică și-a plătit singură cafeaua sau ceaiul sau sucul consumat.)

Cum reacționează copiii la dovada de interes pe care un profesor o arată față de ei și preocupările lor? O plac, evident, vin toți la ”acțiunile” ei, cu mare plăcere. Asta știu, pe scurt, tot din ce povestește fi-miu. Mai importantă decât reacția absolut justificată a elevilor ei găsesc că este reacția unora ca fi-miu, care nu este elevul ei. Pentru că doamna despre care vă spun este profesoară la o clasă paralelă, unde fi-miu are prieteni. De la ei a aflat despre întâlnirea de sâmbătă pentru confecționarea de felicitări pentru Sf. Valentin. Și i-a rugat să intervină pentru el, să ceară voie profesoarei să participe și el. Și doamna a fost de acord. Pentru data asta și pentru oricare altă dată viitoare la care el ar dori să vină. Un cec în alb, adică. Niște brațe larg deschise.

M-a întrebat copilul dacă îl las. După ce am aflat despre ce e vorba, i-am spus că este o idee extraordinară. Un adult, profesor vrea să-i cunoască, să interacționeze cu ei mai mult decât la nivel de ”Ce e mitocondria?”. Și o face într-un mod care pe ei să-i intereseze profund: la un suc, dând importanță unor lucruri care pentru ei, care abia intră în jocul iubirii, au relevanță. Bravo ei!

Nu rezonez cu sărbătorile importate, în general. Adică nu mă isterizez că trebuie să primesc, să dau, să fac, să dreg. Dar dacă e să mi se ofere un cadou cu titlul  de ”Valentine Day” sau orice alt titlu, nu-l refuz, că nu-s nebună. Mi-e lehamite de inimioarele roșii care inundă orașul și de disperarea de a prinde o rezervare la restaurant în cuplu fix de 14 februarie. Dar dacă e vorba de a arăta cuiva că-l iubești (sau ceva din gama asta), nu văd nimic rău în asta. Pentru cei care nu își arată dragostea decât împinși de la spate (nu prea ne învață nimeni asta, se spune că ne arătpm slăbiciunea dacă o facem), probabil că e nevoie de această zi. Că poate o sărbătoare ca asta să ducă și la suspiciunea de gest forțat... e adevărat, însă e singurul aspect în care ne place să ne mințim?...

În această notă, în ce-l privește pe fi-miu, dacă a aflat că se dau cadouri fetelor pe care le place de Sf. Valentin și a vrut să facă asta, nu i-am interzis niciodată, ci l-am ajutat. La fel de Mărțișor, de Ziua Femeii, de Crăciun, de zile de naștere sau când vrea el (în limite rezonabile). E bine să știe viitorul bărbat că e bine să ” se simtă” din când în când, să-și arate sentimentele (nu doar pe cele negative), prețuirea. Și l-am încurajat de fiecare dată să ofere un lucru la care a depus el însuși efort. Așa că am salutat cu toată inima inițiativa unui om pe care nu-l cunosc, dar îl apreciez pentru că face cinste locului pe care îl ocupă în lume.

Nu mă interesează deloc ce note dă elevilor la orele ei. Notele se uită în timp iar raportate la durata si turnura vieții unui om, cel mai probabil că nu vor avea prea mare importanță. Celelalte lucruri pe care le face pentru ei, însă, cu siguranță nu vor fi uitate. Mai mult, se vor constitui în repere importante, jaloane morale pe traseul vieții copiilor în viața cărora intră.

Respect!

Comentarii