Explicațiile ne vor mântui... (not)

Am vrut să stau departe de subiect, dar nu am putut. Pentru că totul a devenit absurd. Începând cu ideea unei asemenea catedrale despre care se face vorbire zilele astea, continuând cu ”umilința” clasei politice în fața conducătorilor bisericești și cu motivele pentru aceasta (it's all about numbers, people! Alegători, bani, metri pătrați și cubi de putere afișată cu opulență, în balanță cu număr de spitale închise, număr de copii morți sau distruși pe viața de un sistem de sănătate care el însuși e în comă și banii au de-a face cu toate astea... în ultimă înstanță oameni care cred că vor fi mântuiți mai bine, mai eficient, mai repede, mai uscat și mai curat într-un asemenea așezămâmt anacronic, desuet și arogant) și cu reacțiile populației în fața unui biet cânticel. O simplă luare de poziție din partea unei mâini de oameni care au ales ca, până la urmă, sa zică ceva. Atât: să zică. N-a dat nimeni cu parul, n-a venit nimeni (dintre cei care apar in clip) să ne bage mâna ân buzunar (ca alții), n-a ânjurat / jignit nimeni pe nimeni. În cânticelul cu pricina.
Nu mi-e clar, ca urmare, la această oră, dacă să râd sau să plâng de turnura pe care au luat-o lucrurile, de inflamarea la care au ajuns unii dintre oamenii care au crezut că trebuie să spună ceva despre cântec și cei care-l cântă (sau ce fac ei acolo). Pentru că nu vorbesc de ”împricinați”: politicieni și conducătorii bisericii... despre ei s-a vorbit destul și oricum se vorbește degeaba. Nu despre ei este acum.
Deci problema e așa: formația Taxi a făcut o piesă în stilul lor în care atrag atenția - ea, formația, și încă vreo 34 (inițial, acum doar 33) de figuri publice - că pentru a-l găsi pe Dumnezeu nu era musai să construim o (asemenea) catedrală, ca Dumnezeu e oriunde și că poate ar fi bine să fim mai reținuți (în poftele noastre de mărire)... Ideea e simplă și de bun simț, după părerea mea. Este de neînțeles, însă, valul de reacții stârnit, intensitatea unora dintre ele și unde s-a ajuns cu ele. Nu, nu vreau să trec în revistă tot ce s-a spus de către o tabără sau cealaltă. Sau sunt mai multe? Sau ar trebui să fie mai multe? În fine... Sunt câteva aspecte care m-au făcut pe mine să vreau să dau din taste. Și am vrut s-o fac aici, în curtea mea, nu pe unde s-au deschis diverse fronturi de luptă.
Ca să fie clar care e poziția mea, mi-a plăcut foarte tare ideea luării de poziție în felul acesta și asta a anulat chiar discuția (după părerea mea) calității actului artistic în sine. Cred că AICI și AȘA e locul unde artiștii trebuie să se pronunțe, iar nu prin diverse emisiuni de scandal / mondenități, tocând cele mai recente bârfe. Ai un crez, fă o poezie / un cântec! Foarte corect. Despre orice ar fi, e crezul artistului și trebuie respectat ca atare. Așa cum Rembrandt a pictat femei corpolente - așa a vrut el să înfățișeze feminitatea, frumusețea în munca / munca lui. Până aici nu văd nici un motiv de a ne scandaliza. Că de ce spune Dan Teodorescu ce spune și locuiește într-o casă spațioasă în timp ce spune asta - e o prostie. Și nici un om cât de cât normal la cap n-ar trebui să pună problema așa sau să se bage în polemică cu cineva care pune problema așa. E simplu și de bun simț, din nou. Și de aceea nici măcar nu vreau să explic de ce. Pentru că exact asta este ceea ce reprosez, de fapt, celor care au apărut în clip și au ieșit apoi să explice / să se justifice cum vine cu salariul lor, casa în care locuiesc, locul unde s-au tratat de boli sau unde s-au căsătorit. Discuția este din start bazată pe o neînțegere gravă și a o continua în condițiile astea e inutil și prostesc. Speranța mea este că dacă au acceptat să apară în clip, au înțeles despre ce e vorba și sunt de acord, că altfel n-ar fi acolo. Și dacă e așa, de ce să simți nevoia să te explici? Poezia / cântecul nu e așa de complicată cât să necesite explicare. Dragilor, nu vă mai explicați / justificați atâta! E penibil! Nu cedați ispitei! Nu cred că cei care nu au înțeles mesajul cântecului vor fi mișcați și străluminați brusc citind justificările pe care le furnizați voi pe marginea acestui cântecel... E inutil, irosire de energie.
Un caz special, cu privire premiza de conștiență cu care cei 34 de invitați au acceptat să apară în clip, îl reprezintă dl. Leșe. El nu a înțeles și cică acum, când a înțeles, a decis să se retragă. Spune el într-o declarație: ”M-am retras din această poveste cu eleganță”. Asta cu eleganța mi s-a părut cea mai tare fază! Cu eleganță, auzi! Adică a văzut că a ieșit scandal, n-a vrut să se pună rău cu nimeni și a zis ”eu nu mă mai joc”. Și asta e eleganță??? Mie mi s-a părut firească apariția lui în clip. Și m-a bucurat. Cum să vii să spui că n-ai înțeles despre ce e vorba, că ți s-a spus altceva? E cam penibil, nu? Nu cred că ar fi riscat Taxi să nu spună în clar invitaților în clip adevărul despre această piesă. Ar fi fost apoi subiectul unui scandal aiurea, publicitate negativă etc. și trupa nu are nevoie de așa ceva, că e destul de populară și cunoscută. Apoi... mesajul e destul de clar. Chiar DACĂ Taxi ar fi spus altceva despre ce este cântecul, dl. Leșe nu a înșeles ce spune el însuși în clip? Nu, nu cred în ruptul capului că era aici loc de vreo confuzie. Nici nu mai discut despre faptul că s-au publicat dovezi cum că dl. Leșe a fost informat. Din nou, toate explicațiile și justificările mi se pare inutile, pentru că personajul deja nu mai e credibil (pentru mine). Păcat!
Nu m-am apucat acum să verific dacă toți invitații au dat explicații. Sper că nu! De exemplu Cărtărescu a ieșit la interval. De ce un om instruit crede că trebuie să se justifice în fața acelora care nu acceptă că un om are o altă opinie și că e liber (în timpurile astea și în tara asta) să și-o exprime cum vrea și cum îl ajută talentul și posibilitățile de exprimare? Mi-e frică să verific dacă ceilalți au făcut același lucru. Pentru că despre unii chiar am o părere bună.
Discuția despre catedrală în sine aș începe-o de la un comentariu pe care l-am citit - comentariul era absurd, după părarea mea, însă făcea apel la un sondaj de opinie făcut cu privire la proiectul construirii catedralei. M-a făcut curioasă și am căutat rezultatele acestui sondaj. Am găsit unul din 2011 și pare să fie cel la care se făcea referire. ”27% dintre români declară că sunt total de acord cu proiectul Catedralei Neamului, 34% sunt mai degrabă de acord, 29% sunt împotrivă sau mai degrabă împotrivă, iar 10% încă nu au o opinie.” Dacă așa stă treaba, oameni buni, aș zice că ne merităm soarta! Ce-i de făcut? Păi eu personal voi fi în continuare împotriva proiectului catedralei, voi susține asta fără să-mi fie rușine și voi refuza să îmi explic preferința persoanelor care vin cu argumente stupide, neadecvate, confuze (de genul celora vehiculate în scandalul Taxi). Adică îi las și pe ei să creadă și să apere ce vor, așa cum și eu uzez de această libertate.

Later edit: A ieșit și Dan Teodorescu să explice ce e cu cântecul... Sper că demersul său are efectul scontat și unii dintre cei care s-au grăbit s-o dea în lipsă de credință & co și-au tras acum o palmă peste frunte, exclamând: ”Asta vroiai, mă, să zici? Păi de ce nu spui așa de la început? Bine, acum că știu, ai voie să-ți vezi de vila ta și-mi trece supărarea și pe Esca, cu salariul ei nesimțit.”

Comentarii