Morocănoșii au apărut în viața noastră brusc,
într-o zi de sărbătoare: Sfântul Gheorghe. N-o să uit, că are legătură cu ei.
Fata povestea cu multă însuflețire cum au venit morocănoșii în parc și cântau
la trompetă și aveau și tobe... Iar ea a pus mâinile la ochi ca să n-o vadă (daaaa,
încă e la vârsta la care crede că dacă ea își acoperă ochii, nu o mai văd
ceilalți. Să vedeți ce amuzant se ascunde ea prin casă!). Ha? Am făcut
investigații să înțeleg ce se întâmplă și am aflat de la bonă că o mică fanfară
venise în parc, la monumentul infanteristului, să depună coroane niște mari
șefi. Sfântul Gheorghe, războinicul care a omorât balaurul!!! Ring the bell?
Cum naiba i-a venit să le zică așa? Cică – aflu tot de la bonă – știe că Barbu
Ștefănescu Delavrancea (adică nu el, ci statuia care-l reprezintă) din parc de
la noi, care se uită așa încruntat, este ”morocănos” (după definiția bonei).
Fata a văzut undeva o asemănare între poziția țâfnoasă a scriitorului și
militarii cu trompete și tobe (și ce mai aveau ei, dar astea s-au remarcat mai
tare, se pare). Așa că le-a zis ”morocănoșii”. Iar când povestește însuflețită
despre ei ceea ce se aude este, de fapt, un ”borcănoșii”. Ceea ce este foarte
amuzant pentru noi, cei din casă. Ceilalți nu înțeleg nimic.
”Și cum erau îmbrăcați?” Cică erau îmbrăcați la
fel. ”Aha. Aveau uniforme. Așa se cheamă când sunt îmbrăcați la fel. Și ce
culoare aveau uniformele?” Ea: ”Roz.” Roz? Copilul meu știe ce e roz, deși în
acel moment am început să mă îndoiesc. Am verificat: da, știa ce e roz. ”Deci,
ce culoare aveau uniformele morocănoșilor?”. ”Roz”. Am lăsat-o baltă pe moment,
dar am revenit în zilele următoare, în care discuțiile despre morocănoși au
fost prezente fără voia noastră oricum. Fata povestea iar și iar cum au venit
morocănoșii cu trompete și tobe și au făcut gălăgie și ea a pus mâinile la ochi
să n-o vadă. În acest punct mă lansam eu: ”Și ce culoare aveau uniformele
morocănoșilor?”. ”Roz” era, invariabil, răspunsul ei. N-am reușit să capăt
altul, indiferent de câte ori am / a reluat discuția. Am cedat, am acceptat că
militarii ăia erau o specie nouă, despre care eu încă nu aflasem: una cu
uniformă roz.
Intrigată și amuzată de interesul ei pentru ”morocănoși”,
am început să mă interesez de ocazii de a asculta / vedea fanfara live, cu
fata. Și chiar s-a ivit una la scurtă vreme. Se celebra ziua veteranilor în
centru, în parcul Colțea. Am luat o prietenă și pe șmecherașul ei cum noi și am
plecat să-i vedem pe morocănoși. Mda, clar erau morocănoși și ăștia. Iar fata
tot încerca să se ascundă, să n-o vadă. Într-un final, ne-a venit ideea să ne
relocăm la niște bănci undeva în lateralul scenei, ceea ce a îmbunătățit mult
lucrurile. Abordarea din lateral sau chiar din spate a ”morocănoșilor” s-a
dovedit a fi mai confortabilă pentru fată, care la final a îndrăznit chiar să
se plimbe printre ei, în timp ce aceștia își strângeau... trompetele.
Acestei experiențe cu ”morocănoși” a urmat alta,
la ceva vreme distanță, un eveniment care ne-a devenit foarte drag: Festivalul
Amintiri din copilărie, organizat de Teatrul Ion Creangă din București. Vedeta
ediției de anul acesta a fost (pentru noi, cu siguranță) orchestra La Frustica,
din Italia. Sau, cum le spune, cu mult drag, fata: ”Morocănoșii mei”. Niște
figuri de oameni! M-au entuziasmat și pe mine! E ceva cu totul deosebit, n-am
mai văzut așa ceva!
În primul rând, faptul că aveau niște uniforme și
instrumente care păreau ale unei orchestre, unei fanfare... îi făcea să pară
cumva sobrii. Dar era doar o primă impresie... greșită. Nu erau deloc
morocănoși în sensul cunoscut, nici măcar sobrii. Cu excepția ”tamburului
major” care arăta puțin înspăimântător, dar până la urmă ne-am obișnuit cu
figura lui bizară.
De fapt erau niște figuri vesele, unii tineri, iar
alții destul de vârstnici, însă plini de o voie bună molipsitoare.
Costumația (la spectacolele din cadrul
Festivalului Amintiri din copilărie au fost îmbrăcați ca în ultima poză din
articol) era sărbătorească și chiar burlescă, iar instrumentele erau, unele
dintre ele, absolut caraghioase. Erau ca niște jucării, care făceau zgomot –
iar una dintre ele avea chiar o statuetă de copil, un fel de Manneken Pis care
stropea mulțimea cu apă când cel care o mânuia învârtea o manetă. Dar aceste
”instrumente” nu erau degeaba așa... ele ajungeau invariabil în mâinile micilor
spectatori cu ochii mari de mirare. Asta cred (pe lângă repertoriu) mi-a plăcut
cel mai mult: faptul că nu doar cântau, ci interacționau cu publicul la modul
direct. În timp ce unii dintre ei (care aveau instrumentele ”serioase”) cântau
pe scenă, ceilalți se învârteau printre părinți și copii, invitându-i să
testeze ”instrumentele” (mai puțin serioase), toți copiii care-și doreau
ajungeau să facă asta (ceea ce-i umplea de încântare) și nici măcar nu se certau
sau împingeau ca să ajungă primii. Îngăduința și răbdarea morocănoșilor ăstora
mi-au câștigat admirația.
Am luat pozele de pe site-ul lor ca să vedeți
despre ce vorbesc. Pentru că atunci, pe loc, nu am avut cum să le fac poze. Pe
lângă faptul că eram cu ochii pe fată, veselia care pusese stăpânire pe noi m-a
făcut să uit până și de poze... Cântam, dansam, purtam fata în cârcă pentru a
vedea mai bine, băteam din palme... Dar să revin la ciudatele
instrumente-jucării. În imaginea de mai jos apar două dintre acestea: o chestie
din trei bețe care era ținută în mâini și loveai bețele din exterior de cel din
mijloc și asta era toată ”cântarea” plus acea foarfecă uriașă care avea în vârf
niște talgere – forfecai și talgerele se loveau, scoțând sunete. Simplu, nu? Și
amuzant. (Amândouă sunt în partea dreapta a fotografiei.)
Am decis să nu lipsim de la nici o reprezentație
de-a lor din cadrul festivalului. Iar pentru asta, am îndurat chiar și o ploaie
torențială în ultima seară. Aș fi rezistat până la urmă pentru că nu-mi doream
să pierd spectacolul final, dar nu era vorba numai de mine. Fata era udă
complet, fi-meu la fel, ceilalți spectatori au fugit și ei speriați și chiar
daca artiștii ar fi rezistat și ei... cui să mai cânte? Numai mie?
Repertoriul era foarte bine ales, muzică
italienească destul de cunoscută și publicului românesc: Alla fiora, Azzurro,
Bamboleo, El porompompero, Funicolì funicolà, Marina, Nannì, Nel blù dipinto di
blù, O sole mio, Quando quando quando, Reginella campagnola, Romagna e
sangiovese... Am luat titlurile tot de pe site-ul lor.
Cântau, mărșăluiau și executau chiar pași de dans,
în funcție și de piesă și, probabil, de zona de desfășurare. Poate de aceea
aveau stabilit un anumit traseu prin parc: o zonă unde începeau să cânte, stând
o perioadă pe loc, apoi mărșăluiau puțin în pași de dans până la scenă. Acolo,
cum spuneam, o parte urca și cânta, iar alta se învârtea printre spectatori. Făceau
o chestie serioasă într-un mod jucăuș, care i-a câștigat atât pe copii, cât și
pe părinți. N-aveai cum să nu te trezești dansând și cântând! Uitai de griji,
de tot...
Mi-au plăcut foarte mult! Am doar vreo două poze
în telefon și când le vede, fata întreabă: ”Sunt morocănoșii mei?”, ”Da,
morocănoșii tăi”... și ai mei... și ai tuturor pe care i-au distrat de-a lungul
timpului prin călătoriile și spectacolele lor. Eu nu m-am săturat de ei! Aș
vrea să mai vină. Nu știu cine i-a adus de data asta, dar să-i de Dumnezeu
sănătate, că bună idee a avut!
Foto credit: La Frustica
Comentarii
Trimiteți un comentariu