Ce facem cu copiii noștri speciali?



E acum în atenția publicului discuția legată de copilul cu ADHD care nu-și găsește locul în sistemul nostru de învățământ. De parcă ăștilalți - de-i considerăm ”normali” - își găsesc locul... Să fim cinstiți, sistemul nu e făcut pentru copii, în primul rând. Culmea e că nu e nici pentru cadrele didactice, deși câteodată așa pare din papucii mei de părinte... Dar să revenim.

Am fost întrebată cu cine țin în lupta asta dintre părinții copilului cu ADHD și părinții colegilor lui. Păi cum să aleg o parte, când conflictul este greșit orientat. Nu se luptă părinții unor copii între ei. Se luptă niște cetățeni cu sistemul care îi respinge. Și aici e ușor de spus de partea cui ești. Ne-am luat la ceartă noi între noi, părinții, oropsiții, când de fapt pisica nu e la noi. Nu e treaba noastră, a părinților să rezolvăm această problemă: ce facem cu copiii noștri speciali? Ajungem să arătăm cu degetul la profesori, că nu sunt pregătiți pentru așa ceva (revin: mulți nu sunt pregătiți nici pentru copii normali, dacă e uităm la rezultatele de la examenele de titularizare, în caietele copiilor sau în reclamațiile ce ajung pe la inspectorate sau poliție). Dar cineva acolo sus nici nu și-a pus problema că ar trebui să-i pregătească...

Am cunoscut acum câțiva ani o familie de oameni cumsecade, intelectuali, oameni buni. Nu putuseră să aibă copii, dar își doreau. Au plecat să adopte o fetiță și, când totul părea aranjat, le-a atras atenția un băiețel dintr-un pătuț de lângă intrare. Și l-au luat, fără să stea pe gânduri. Copilul s-a dovedit curând că suferea de ADHD. Au încercat bieții părinți să facă față acestei extreme provocări cum au putut. Au fost goniți din grădiniță, din școală. Au ajuns la o ”școală specială”. Unde copilul a regresat foarte mult, pentru că el nu avea probleme de retard. Chiar deloc. Am fost impresionată de povestea lor. L-am cunoscut pe băiat. Era normal. Dacă îl puteai ocupa cu chestiuni care îl interesau, făcea performanță. Când au înțeles părinții asta, lucrurile au fost mai bune. Pentru toți. Acest băiat minunat a ajutat la construirea Parcului Copilului. Era mai toată ziua cu muncitorii și muncea pe bune până se duceau părinții să-l recupereze din parc, seara. Așa voia el. Muncitorii îl apreciau foarte tare. Făcea și sport. De toate. Eu l-am văzut și cu role, și cu placa prin parc. Mergea și la școală. M-am gândit la povestea lor când a izbucnit scandalul ăsta. Și nu doar la a lor...

E drept că nu copilul meu vine acasă bătut sau înjurat de un copil cu ADHD... Dar copilul meu venea în clasa a patra, când l-am mutat la această școală BUNĂ, și se plângea mereu de felul urât în care vorbeau / îi vorbeau / își vorbeau copiii din clasa lui. Adică înjurau ca la ușa cortului. Profesorii se plâng și ei de cât de urât îi aud vorbind, de violența înjurăturilor. Și nu e nici unul dintre ei diagnosticat cu ADHD... Părinții lor au fost informați și nu s-a făcut nimic. În sensul că nu s-au văzut efecte. Poate ei au făcut, dar... fără efecte. Probabil că dacă ar fi avut puterea să determine la copiii ăia un comportament adecvat, nici nu s-ar fi ajuns la discuțiile astea in the first place...

Copilul meu a venit și bătut de la scoală. Dar, din nou, nu de către un coleg cu ADHD, ci de către profesoara de sport. Și normal că am sărit în sus. Așa cum și părinții copiilor de la Pitești, dacă aceștia sunt bătuți sau chinuiți în orice fel (n-am auzit decât versiunea uneia dintre părți), e normal să sară să-i apere. Dar... cum? Răspunzând tot cu violență? Oare nu exact din cauza asta s-a ajuns aici? Nu știu care e situația exact, dar nu cred că ADHD are de-a face direct cu violența. În schimb știu că violența are de-a face cu faptul că animalul respectiv (pentru că violența vine din natura animalică, nu spirituală, a noastră) se simte în pericol, încolțit (nu vedeți o asemănare cu situația ursulețului din Sibiu?). Așa că... poate ne uităm în direcția greșită... nu credeți?

Nu știu ce anume l-a făcut pe directorul școlii din Pitești să refuze să cedeze presiunilor părinților. Nu mă mai așteptam la așa ceva în țara asta... Dar m-am bucurat că a făcut-o... până acum. Nu cred că a cere mutarea acelui copil e soluția. Este o școală publică, totuși. Și nu pot decide niște părinți cine are dreptul să o urmeze. Și dacă părinții colegilor fiului meu n-au avut ce face pentru a schimba comportamentul neadecvat al copiilor lor care înjurau, aceștia incriminați acum (părinții băiatului cu ADHD), care se confruntă cu această provocare imensă - de a crește un copil ”altfel” - sunt mai pasibili de a fi blamați și marginalizați? Nu sunt și așa destul de chinuiți de soartă? N-ar trebui să treacă singuri prin asta. Statul ar trebui să găsească soluții astfel încât toți cetățenii lui să-și găsească locul în interiorul lui.

Adevărul e că nici unul dintre noi nu e pregătit să aibă de-a face cu un copil cu nevoi speciale, oricare ar fi aceste nevoi. Nu doar profesorii, noi toți. Și cred că asta vine și din educație. Să nu uităm că în trecut copiii care nu se încadrau în standardele de normalitate ale societății de la acea vreme erau ținuți departe de ochii lumii pentru că erau motiv de rușine, de stigmatizare socială, erau îndepărtați, abandonați, închiși în turnuri sau chiar uciși. Credeți că am ajuns prea departe de acel punct? Îmi aduc aminte de bunica, când spunea despre un cunoscut că n-o să se însoare, săracul, că e bolnav. Adică judecăm după standarde darwiniene: e sau nu bun pentru a duce specia mai departe? Well.... în felul ăsta putem să o ducem (pe ea, specia), dar numai la nivel animalic, de prezență fizică pe acest pământ. ADHD, autism, Down, și mergând mai departe AIDS, homosexualitate... să-i înțelegem ne costă prea mult (timp, nervi, compasiune, gândire), mai simplu pare să-i excludem din școli, din cercurile de prieteni, din lumea noastră PERFECTĂ. Să nu-i lăsăm să ne-o tulbure!

Cred ca oricare dintre noi cunoaște familii care se chinuie cu tot felul de probleme, similare cu ale familiei de care povesteam la început, cu ale familiei din Pitești sau chiar mai grave, în care e implicată și sănătatea, integritatea copilului lor. Și probabil că toți știm deja că aceste cazuri / familii au șanse mult mai mari ”în afară”. Unii chiar au făcut pasul ăsta, punând mai presus de orice soarta copilului, șansa lui de a se integra și a avea o viață cât mai aproape de cea normală. Alții au rămas, sperând că fiind între ”ai lor” vor avea parte de sprijinul fără de care nu pot face față situației. Dar uitați-vă în jur! În afară, poate, de familia restrânsă, restul nu sunt dispuși să-i ajute, nici măcar să-i accepte.

E rușinos că am ajuns atât de departe cu multe-multe lucruri, că învârtim lumea pe vârful degetelor noastre pe smarphone-uri și tablete, dar cu gândirea suntem atât de aproape de epoca de piatră...


Update 25.10.2016:
"Uniunea Naţională a Studenţilor din România a transmis un comunicat prin care solicită părinţilor şi elevilor clasei a 7-a B, de la şcoala I.L. Caragiale din Piteşti, să înceteze protestul şi să permită copilului cu dizabilităţi să participe la cursuri." (Mediafax)
"Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a depus, vineri, o plângere penală la Parchet, pentru şantaj, incitare la ură sau discriminare împotriva a 4 părinţi care şi-ar fi instigat copiii să protesteze faţă de elevul cu ADHD, încadrat la o şcoală din Piteşti." (RTV.NET)
"În urma evaluării situației de la Şcoala Gimnazială "I. L. Caragiale" din Piteşti, Ministerul Educaţiei a făcut mai multe recomandări, printre care: o adaptare reală a programei școlare la nevoile elevului, implicarea CJRAE în monitorizarea situației și consilierea profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia și al asigurării unui ambient favorabil integrării și dezvoltării elevului. Reprezentanții Ministerului Educaţiei şi cei ai Ministerului Muncii au insistat asupra eforturilor care trebuie făcute de școală pentru integrarea copilului, profesorii fiind încurajați să ceară sprijinul specialiștilor pentru gestionarea situațiilor.
Ministerul Educației solicită Inspectoratului Școlar al Județului Argeș o monitorizare permanentă a evoluției elevului și implicarea necondiționată pentru integrarea elevului. Mai mult, Ministerul Educației va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul școlar 2016- 2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă." (RTV.NET)
 

Comentarii