Epopeea ANAF, episodul 1 - sau cum atrag eu paguba mereu



Eu cu Administrația Financiară sunt așa: de fiecare dată cred că e o greșeală a Sistemului și că o să dovedesc asta. Ghici ce? DE FIECARE DATĂ greșesc eu crezând asta. Nu, nu pentru că Administrația Financiară nu are cum să greșească, ci pentru că asta e rolul lui, să ne facă. Și nu doar la bani... Vorbim aici de drumuri în picioare, de nervi zdruncinați în relația cu un sistem care urăște oamenii (și vorbesc aici nu doar despre contribuabili, ci și despre proprii lui oameni), de ore și zile pierdute, timp în care tu nu ești la muncă sau cu copilul sau unde ai tu treabă și nevoie și – nu râdeți! – DE HÂRTIE. Multă. Tone. Copaci irosiți. Oxigen care o să ne iasă cândva lipsă la socoteală. Iar de aici apar și alte probleme, cum ar fi de exemplu si mai multe drumuri (pentru plimbat respectivele hârtii – într-o epocă în care chiar și semnătura s-a digitalizat), șoareci, condiții improprii pentru viața umană, îmbolnăviri. Dar să vă spun povestea mea. Pentru cine mai e curios. Pentru ceilalți – ce am spus deja este esența și nu pierdeți nimic dacă nu citiți. Oricum cred că știați deja. Pentru că nu cred să existe om care să nu fi venit în contact (contondent) cu Administrația Financiară, cu... Sistemul.

Am plecat de la birou crezând că încep mini-vacanța de 1 decembrie (2016). Eram deja acasă când am primit mesaj de la birou că s-a primit la firma decizie de poprire pe venituri pe numele meu. Cuuuum? Dar ce-am făcut? Am stat și am întors problema pe toate părțile, nu-mi dădea. Am decis că e o greșeală (cum spuneam mai sus). Dar până pe 5 decembrie nu aveam ce să fac din motive de... minivacanță. M-am perpelit în toată această perioadă, pentru că nu știam ce m-a lovit. Am arătat unei prietene contabile hârtia incriminatoare, dar n-a înțeles nici ea pentru ce e suma imputată. Iar luni 5 decembrie la prima oră am fost acolo. Am bâjbâit după birou, am aflat într-un final unde-l găsesc (subsol, evident) și am intrat. Imaginea era copleșitoare. O camera de maxim 16 mp unde erau înghesuite vreo 6 birouri cu MUNȚI de dosare în jurul lor. Printre care m-am strecurat cu greu ca să ajung la omul Sistemului care-mi era alocat. Oamenii înăuntru se strecurau cu greu unul pe lângă altul ca să se deplaseze prin cameră, de la birou la imprimantă sau spre altă cameră, darămite dacă mai intrau unul-doi contribuabili cu diferite doleanțe. Am arătat hârtia, doamna a butonat ceva la computerul din fața ei pe deasupra vrafului uriaș pe care-l avea în fața tastaturii (pe lângă vrafurile uriașe care o flancau) și emite ”sentința”: ”Da, sunt regularizări.” Eu, tâmpită (de sentință, nu neapărat din fire): ”Adică ce înseamnă asta?”. ”Regularizări, doamnă! De unde să știu eu? Așa scrie aici.” Eu insist pentru că tot tâmpită eram: ”De la ce să fie astea?” Sec, pentru că răspunsul ăsta îl avea: ”Mergeți dumneavoastră la administrația de sector și întrebați.” Eu eram tot acolo: ”Unde?”. Și p-ăsta îl știa: ”În Avrig.” Bun. Ziua era oricum distrusă și fusesem sfătuită să nu revin la birou până nu lămuresc povestea. Deci iau drumul bejaniei către Avrig. Stau la coadă, la mai multe pentru că nu știam UNDE găsesc ce caut iar bodyguarzii din instituțiile publice.... mă rog, știți ce vreau să zic.... Oare chiar sunt plătiți pentru ceea ce fac pe bune? Aflu de la o altă doamnă a Sistemului, de altfel amabilă și de-neînțeles de calmă pentru viața pe care o duce (la ”serviciu”), că am avut cândva în istorie, acum 7 ani o colaborare cu o companie care reținea la sursa doar 10%, ca urmare eu datoram restul de 6%. Numai că deciziile n-au ajuns la mine când le-au trimis ei pentru că nu locuiesc la adresă. Măcar lucrul ăsta figura la ei în computer: că scrisorile cu pricina nu mă găsiseră. Deci lămurisem misterul: eram datoare și nu aveam cum să neg asta. Când mi-a spus, am priceput. M-am întors la birou pentru că simțeam deja că nu mai pot face față încă unui drum la Administrația Financiară (cu tot ce presupunea el).

A doua zi, 6 decembrie, am reluat drumul la Administrația Financiară din centru pentru a-i anunța că știu ce e cu sumele alea și să întreb ce să fac, unde să plătesc. ”La casierie.” ”Bine, vin mâine cu banii.” A treia zi și al patrulea drum la Administrația Financiară, cu banii în mână, la casierie: ”Păi s-au plătit, doamnă, banii!”. Nu știa să-mi spună mai mult. Am sunat la firmă, poate au luat din contul firmei, de vreme ce decizia acolo mă găsise. Nu, nimeni nu știa și nu plătise pentru mine nimic. A patra zi, drum la Raiffeisen, să verific contul. Da, banii se trăseseră din cont pentru că între timp intrase salariul. Dar contul rămânea în continuare blocat și nu puteam folosi banii ce rămăseseră. ”Păi dacă s-au plătit banii....” ”Nu, contul rămâne blocat până primim scrisoare de la ANAF că se ridică poprirea. Dar asta poate să dureze peste o lună de zile și ar însemna că nici salariul următor nu-l veți putea folosi. Mai bine mergeți la ei să vă dea dv. hârtia direct și o aduceți la noi să vă ridicăm pe loc poprirea.” Drum la cealaltă bancă (unde oricum bani nu aveam), care-mi confirmă ce aflasem dincolo.

A cincea zi, drum din nou la Administrația Financiară. Verifică în computer: ”Da, vi s-au tras banii, dar n-au fost distribuiți.” Un nou eșec în a afla ce dracu înseamnă ce spune cucoana asta, dar concluzia era că: ”Veniți dumneavoastră luni. Până atunci se face distribuirea și vă dau pe loc hârtiile pentru bănci.”

A șasea zi din epopeea anunțată în titlu... drum la Administrația Financiară: al șaselea. Am luat hârtiile și doamna, drăguță, mi-a spus că pe al doilea exemplar să iau ștampilă de la bancă și să-l întorc la ea, cândva, când am timp. Timp să mă plimb pe la administrație???? În fine... am făcut din nou turul băncilor. La una din ele am întrebat dacă pot lăsa tot la ei și adresa pentru Banca de Locuințe. Au spus că da, mi-au dat ștampilele și pa.

Am răsuflat ușurată că... am încheiat povestea. Hahaha!!! Per total, din prima de Crăciun nu mai rămăsese mare lucru (dar e drept că datoram acei bani), tocmai mă bucurasem că o primisem și făcusem listă de cadouri și.... nu mai contează! Plus drumurile, plus nervii, plus... sictirul, sila față de felul în care suntem tratați deși ne facem treaba. Pe pariu că ăștia care fură țara asta în stil mare n-au parte de asemenea stress și bătaie de joc?

Așa cum spuneam, mă bucuram că s-a rezolvat (cu pagubă, că ăsta e stilul meu, karma mea: atrag pagubă!), deși rămăsese nerezolvat un mister. O chichiță – așa am crezut atunci. Dar s-a dovedit că era exact o chichiță care atrăgea o nouă și importantă pagubă... adică episodul 2 al epopeii: cum de intraseră banii la Administrația Financiară în data de 5 decembrie (că așa aflasem când m-am dus cu banul să plătesc), dacă salariul s-a plătit în bancă pe.... 6 sau 7 decembrie? Am presupus că au văzut că la banca pomenită intra salariul, deci l-au reținut așa, în avans, ca idee. Sunt cu capul, nu?

Comentarii