Pregătirile de Paște – competiția mâncării



De Paștele ăsta nu voiam să fac mare lucru. Adică, să fiu sinceră, e politica mea de mai multă vreme. Pentru că m-am săturat de istoria repetitivă a femeilor din familia mea care la fiecare sărbătoarare se spetește pregătind tone de mâncare și alte chestii de care se trage apoi din greu prin frigider, iar gospodina cade leșinată înainte să înceapă propriu-zis sărbătoarea cu pricina și nu-i mai trebuie nimic. Deci filozofia mea a fost să am mâncare pe masă, dar nu mai nmult dect de obicei. Și nu neapărat toate felurile tradiționale.

Fata s-a apucat din vreme să facă pregătirile. Se înscrie cu succes în linia femeilor din familie care se spetesc înainte de fiecare sărbătoare. Păcat că după toată strădania n-a rămas nimic... de băgat în gură.
 Anul ăsta am decis că nu e cazul de sarmale, dar nu putem fără salata boeuf. Ouăle – de la Mega, gata colorate. Dați cu roșii, dacă vreți, dar prefer să petrec timpul ăsta prețios cu familia, pentru că da, Paștele este una dintre puținele momente care mai adună la un loc familia noastră mare împrăștiată, altfel, în șapte zări. Pentru a crea amintiri frumoase celor mai mici dintre noi (la început era vorba de fiu-miu, acum e despre fată) și o cât de vagă legătură cu tradiția, am decis să roșesc câteva ouă și să le decorăm împreună. Cozonac și pască am cumpărat. Și drob. Ce-aș putea vrea mai mult? Mi-a mai dat o prietenă câteva idei de delicatețuri fine și absolut netradiționale – suprinză pentru soț ar fi fost - în ultimul moment... dar a fost atât de ”în ultimul moment”, încât nu am apucat să mai ies la cumpărături.

Celor care fac chestiile astea cu ușurință – adică gătitul, mai ales industrial și perfect tradițional – felicitările mele! Vă apreciez! Dar de mine nu e... Bineînțeles că mi-a rămas în minte că am puține de făcut și am stat liniștită până în ultima zi, delegând soțului diverse cumpărături.

Vopsitul ouălor a fost cea mai grea încercare anul acesta. Întâi – văzusem niște filmulețe DIY despre vopsitul bio, cu foi de ceapă roșie, foi de varză roșie și turmenic. Am dat sms soțului din vreme, atât de ”din vreme”, că a uitat. OK, trecem la varianta de rezervă: vopsea obișnuită și ceva chestii de ornat. Numai că am plecat la cumpărături împreună cu fata și în asemenea situații speciale cumpărăturile se fac de genul ”întinzi mâna și iei ce apuci”, că oricum nervii ți-i i-a făcut praf copilul încă de pe drum. Am pus mâna pe ceva gen ”creion de ornat” – a fost suficient că am citit asta ca să decid că e foarte bun. Îmi imaginam că sunt creioane de ornat ouă, desigur, doar asta era tema în tot magazinul... Și am mai văzut dintr-o scurtă ochire o vopsea numită ”perlată” – mmmm, ce tare! Asta se întâmpla în seara de Vinerea Mare. Știu că ouăle se roșesc joia, nu-sa tembelă. Dar eu joi am lucrat. Adică acest calendar străbun are sens în condițiile în care oamenii, la țară, își făceau programul inclusiv în funcție de sărbătorile religioase (sau mai ales). Deci joia o programau din timp pentru roșitul ouălor, printre altele. În viața reală din zilele noastre lumea merge la serviciu până în buza sărbătorilor (cei norocoși!). Ce curățenie de Paște sau alte rânduieli? Să revin: vineri fiind zi liberă, a fost rezervată, evident, cumpărăturilor (o parte). Sâmbătă m-am trezit plină de avânt (nu, nu există așa ceva; nu la mine și, mai ales, nu de când am copil mic – iar) și când am citit instrucțiunile de pe cele două achiziții destinate decorării ouălor, să leșin. Creioanele erau cu pastă de zahăr, pentru ornarea torturilor, iar vopseaua perlată e din aia care se plică la rece și se ia fix la fel. Deci foarte repede am ajuns la concluzie că trebuie să merg să cumpăr vopsea și... biscuiți. Pentru ce biscuiți? Păi ce să fac cu creioanele? I-am explicat fetei – care fusese de la început foarte entuziasmată de creioanele alea – că sunt pentru prăjituri, iar concluzia ei fusese simplă: atunci să facem prăjituri! Ceeee? Deja ieșisem din program din cauză de ouă... Plus că... eu nu fac prăji! Mda, ăsta este crudul adevăr: nu fac prăji. Pot, în schimb, să mă laud că am încercat să respect programul și nevoile copilului și am ieșit în parc la joacă. Se pune?

Așadar mi-a venit ideea să cumpăr biscuiți și să-i ormăn cu acele creioane cu pastă coloreată de zahăr... Asta în timp ce eu trebuia, de fapt, să mă ocup de salata boeuf și ouă... Bineînțeles că fata s-a plictisit repede, tuburile oricum nu erau ușor de utilizat, așa că m-am trezit foarte curând singură, făcând desene copilărești pe biscuiți. Trebuie să recunosc că au ieșit haios. Asta e: lumea împodobește ouă, eu biscuiți!

 Cu salata a mers mai repede: tocat, amestecat. Păcătoasa de mine (pe cuvânt că n-am nici o problemă să recunosc: urăsc să mi se impună să mă abțin!), n-am mâncat de prânz cu gândul la salată. Dar l-am rugat să amestece el ingredientele și eu m-am apucat de ouă. Când el era gata și a început să orneze, eu eram prea prinsă și am pierdut momentul. Și acuma cică să nu stric ornamentul!!! L

Să mă întorc la ouă. Uitasem să iau de afară ceva frunzulițe, norocul meu că aveam pătrunjel. Și niste flori de liliac. Am tăiat ciorapi, am căutat abțibilduri ca să previn monotonia, am fiert ouăle. Am zis că 10 sunt suficiente (v-am zis că am cumpărat din cele gata vopsite, da? Astea erau doar pentru amuzamentul ornării), dar deja 2 s-au spart la fierbere. Am tăiat un dres, am pregătit ață pentru legat și m-am apucat să le impachetez. Am dizolvat vopseaua în apă fiartă și... am constatat că n-am strop de oțet în casă – mi-ar fi trebuit 3 linguri. De ce nu m-am asigurat că am? Păi... cine nu are nițel oțet în toată casa? Se pare că oameni ca mine... Trimis soț după oțet, la limita închiderii magazinului de la parterul blocului și reluat operațiunea. Timpul de expunere a ouălor la vopsea nu mi s-a părut suficient de mare, așa că l-am prelungit. Dar tot n-a ieșit cine știe ce. 3 ouă s-au spart în procesul de impregnare cu vopsea. Deci au rămas 5 valide pentru ciocnit. Că despre lăudat, nu se pune problema. Au iesit urmele de abțibilduri cu steluțe și frunzele de pătrunjel, dar florile de liliac nu. Nu se înțelege mare lucru, dar sunt făcute cu mânuțele astea două. Și cu mare chinuială. Cum spunea o prietenă undeva pe traseul meu spre rezultatul final: Nu vezi că sunt atâtea semne să nu mai insiști? N-o fi sa fie... Dar când mi se pune mie pata... 

Acum, la atât de puțin de marele eveniment – Învierea Mântuitorului – eu sunt frântă de șale și mor de somn, fata n-a dormit de prânz, deci o să pice oricând și nu se pune problema să mergem la biserică, iar soțul a adormit și s-a trezit cu frisoane. Asta e viața mea, a noastră, cu tot ce e banal și extraordinar în ea. Așa că sănătate să aveți, mâncare pe masă, lumină în suflet și bucurie pe chip!

Comentarii