Paranghelizarea parcului Kiseleff – mai 2017


Sâmbătă aveam programată o ședință de mani, așa că soțul a ieșit cu fata în parcul Kiseleff, unde ieșim de obicei la joacă / plimbare / aerisirea creierului. Pe când ieșeam de la salon, primesc mesaj de la soț: "Au băgat mici în Kiseleff. Ne băgăm?". Un mic n-am mâncat și eu pe anul ăsta și asemenea ofertă nu avea cum să mă lase rece. Mai ales că n-ar fi fost nevoie să afum toată casa și altul ar fi muncit pentru prânzul meu. Deci... daaaa. Dar imediat ce am citit mesajul, imaginea din mintea mea a fost a unui grătar instalat în rondul din apropierea școlii 11, acolo unde staționa în verile trecute mașina de înghețată, de exemplu, sau se organiza, tot vara, un mic bar cu cafea și apă pe vremea când bd. Kiseleff se transforma în Via Sport, în weekenduri. Părea, cumva, firesc să fie tot acolo. Iar parcul să fie tot parc... bine, "îmbogățit" cu ceva fum.
Dar când am pășit în parc, am avut surpriza vieții mele. Pe aleea care taie drept parcul Kiseleff 1 (cum i se mai spune bucății dintre strada Barbu Ștefănescu Delavrancea și bd. Kiseleff) către parcul Kiseleff 2 (partea cuprinsă între bd. Kiseleff și bd. Aviatorilor), chiar la piațeta de la fântâna arteziană, acolo unde se adună pe bănci bătrâni nostalgici ca să privească joaca celor mici, mămici cu cărucioare care le arată bebelușilor fântâna sau îi adorm în susurul apei, copii de toate vârstele care fac întreceri pe alei cu rolele, bicicletele sau alte dispozitive mai nou aparute al căror nume nici nu-l știu... acolo, fix acolo era acum organizat un – să zicem – târg. Adică un pavilion mai generos pentru grătarul de mici, cârnați și alte cărnuri, o tarabă cu fructe (nimic din grădina omului, totul de la engross), o tarabă cu gogoși și porumb fiert plus alte câteva tarabe cu ii, lucrușoare handmade și vechituri. Exact în locul de maxim trafic din parc, în picioarele tuturor care s-ar fi plimbat pe acolo – se cheamă că e vad, nu? – sau ar fi vrut să ajungă în celalalt parc (K2). Exact în locul unde Teatrul Ion Creanga își asează scena în iunie, la festivalul "Amintiri din copilărie" pe care îl organizează aici de câțiva ani deja, cu o participare extraordinară din partea bucureștenilor, mai ales a celor mai mici. (Mă întreb, în condițiile actuale, dacă anul acesta se va mai face ceva sau mai bine o dregem tot cu un grătar și niște maneliști). Sau iarna, la evenimentele organizate pentru copii cu prilejul Crăciunului... Acum locul respectiv era scena deșănțată a dezmațului culinar cu mici, în fum gros și muzică de petrecere. Nici măcar nu era ceva amenajat cu cap pentru acest scop... două mese erau montate, cum spuneam, în picioarele tuturor trecătorilor. Treceai, practic, printre grătar și mese, trăgând după tine copilul care uita să mai pedaleze la bicicletă, numărând îmbucăturile celor norocoși care prinseseră loc și urlând – cum altfel? – că vor și ei...
Am trecut și eu pe acolo și, cu toate că în mod normal aș fi salivat abundent la vederea cărnurilor rumenite și expuse ostentativ, acum am simțit scârbă. Nu, nu carnea în sine era în neregulă, ci imaginea de ansamblu. Distrugerea liniștii și frumuseții parcului și a zenului personal a prevalat în fața poftei carnale (sau cărnoase?). Și nici muzica de petrecere nu a ajutat la restabilirea zenului și echilibrarea chakrelor din dotare...
Am pus poze pe facebook (atâtea câte am apucat să fac, eu fiind în zonă cu "treabă" – a se citi copil de distrat) și am deplâns situația împreună cu prietenii mei din bulă (sic!). Las' că strângem puțin din dinți (din ce în ce mai strepeziți în urma acceselor "culturale" din ultima vreme ale edililor) și trece. Trece? Două zile mai târziu (că între timp s-a stricat vremea și ne-am făcut de treabă în alte zone – ale apartamentului), aflu cu mare tristete de la un prieten care știa de la un prieten – glumesc... știa chiar de la tarabagiul cu fructe – că această măreață întreprindere e posibil să devină permanentă. Adică în fiecare weekend???



Între timp... am fost din nou în parc. Vești proaste și foarte proaste am pentru voi: permanent înseamnă în fiecare zi, se pare. Ieri (2 mai 2017) tarabele erau acolo, încă și mai multe, răsfirându-se pe alei către restul parcului. Iar aleea de la intrarea în parc (din strada B.Ș. Delavrancea) era plină de mașini care încărcau-descărcau marfă. Este oribil! Mizeria și prostul-gust au găsit și parcul ăsta și vor să-l distrugă. Era atât de liniștit și curat! Prieteni din alte cartiere ale orașului veneau aici cu copiii în weekend pentru că e curat și sigur și copiii (mai ales cei mici) se pot juca liniștiți, fără surprize de genul chiștoace, PET-uri sau alte asemenea găsite prin iarbă. Până și rahații de câine sunt mai puțini în parcul ăsta, pentru că instalațiile pentru pungi care se găsesc peste tot prin zonă sunt mereu aprovizionate și nimeni nu le ia doar așa... pentru că sunt gratis. Mulți stăini veneau în Parcul Kiseleff tot pentru că era mai civilizat, mai îngrijit... Deci era un loc recunocut. Am mai scris despre el, despre felul în care pare să fie considerat a fi pentru public, pentru oameni, pentru că nu are spațiile îngrădite cu garduri de fier care să țină oamenii cât mai departe de natură... De ce să distrugi ceva care e frumos, e bun, funcționează bine, e apreciat de oameni? De ce?
Cui îi faci un serviciu astfel? Pentru fructe oamenii se duc la piață, știu că le găsesc acolo. De ce-ar veni în parc după ele? Sau după porumb fiert? Chiar am văzut că în K2 au pus o asemenea tarabă, dar nu e în picioarele nimănui. Deci dacă vreau porumb fiert, mă duc acolo... Iile – le găsești, de regulă, la Muzeul Tăranului Român, câțiva metri mai la vale. Si brățările de mărgele... Ce să caute astea la un loc, adunate fără nici o noimă și plantate în picioarele oricui vrea o plimbare civilizată, frumoasă într-un parc curat???
Am crezut că poate această adunătură are legătură cu Festivalului Micului lui Firea, dar ăsta e în Parcul Național, unde tot se întâmplă asemenea evenimente... să le zicem culinare. Atunci... de unde a răsărit țigănia asta și cu ce scop?
Nu știu cum să fac, dar simt că nu pot să tac. Am să scriu primăriei de sector. Poate mi se alătură și prietenii mei. E de neconceput felul în care se distruge în jur tot ce e bun. Și nu în sensul diatezei reflexive, pentru că nu e așa de greu de imaginat cine e în spatele acestor acțiuni.
Să înțeleg că suntem înghițiți de cocalari?

Comentarii