Încerc
să nu fac mare caz. Nici n-am ce caz să fac. Sigur că mă ia cu dureri de stomac
(acolo s-au dus, da, nervii mei) și n-ar cum să nu te ia dacă ai copil sau
măcar ai fost copil în România. Că nu știu la alții cum e...
La
noi în țărișoară, în clasa a 8-a, lucrurile se prezintă cam așa (ca să fiu
sinceră, e o manieră simpliuficată față de acum câțiva ani, deci se cheamă că
merit să respir puțin.... doar puțin, până o iau de la capăt cu fi-mea):
De
câțiva ani evit buluceala de cumpărături de școală. Iau haine copilului când
are nevoie (nu când începe școala sau la alte termene impuse de alții) și evit
ca nevoia asta să apară în weekendul de dinainte de începerea școlii. Cum evit?
Cu un simplu: ”Nu acum!”. Mă ajută și angajatorul, care îmi virează banii de
salariu la o dată ulterioară celei de începere a școlii. Deci alergătura se
amână la o dată care va fi anunțată ulterior. Știu, înțelept (pentru buget,
adică) ar fi să consult cataloage și oferte, să caut promoții, reduceri etc.
Dar atunci când acestea au loc, eu n-am bani. Deci scutesc alergătura. Și
plătesc. Pentru că de asta suntem buni! Mai ales eu, vă zic...
Cel
puțin în zilele noastre (adică ale lui, ale copilului) nu se mai pune problema
de uniformă! Căci atunci când s-a pus, n-a fost ușor. De exemplu, îmi amintesc
când a trecut fiu-meu în clasa a doua... s-a anunțat că va fi făcută o uniformă
a școlii, cu o anumită linie, culoare, care va fi comunicată ulterior, la
ședințele cu părinții. Eu, cel puțin, zvonul ăsta l-am prins. Cum de unde? De
la secretariat. Însă alți părinți au prins un altul (spuneau că și ei tot de la
secretariat): cum că să cumpere uniformă școlară din comerț. Au cumpărat
oamenii. A ieșit iureș la ședință. S-a renunțat la ideile inovatoare. Huh! Când
eram eu la școală, nu aveai de ales. Măcar era o cheltuială așteptată,
bugetabilă. Nu zic că era mai bine atunci, noooo. Doar că acum e cam mare
bulibășala (și la toate nivelele). Și chiar dacă la un moment dat se reușește a
se lua o decizie (și e valabil nu doar în domeniul ăsta), e comunicată atât de
prost (sau deloc), încât i se anulează valoarea, oricare ar fi ea.
Dar
să revin la ”aprovizionarea pentru școală”. Nici caiete n-am luat. Păi de care?
Nu știm până nu se face ședință, până nu se exprimă fiecare profesor în parte.
Câte, de care, cu câte pagini, liniate sau nu, cu coperți sau whatever... Poate
nu știați, dar unul dintre efectele ”liberalizării” pieței manualelor este că
acestea au cele mai diverse dimensiuni iar ca părințe (sau copil), ca să le
poți cumpăra coperți potrivite, cel mai indicat e să te duci cu ele la librărie
și să le cumperi ca pe haine, ”pe probatelea”. Sau dacă nu, faceți colecție
acasă de coperți care nu se potrivesc la nimic din tot ce e pe biroul
copilului.
Despre
ghiozdan am aflat că mai merge, e încă funcțional, dar ar fi bine să fie
schimbat. Adică socialmente vorbind, s-a depășit vârsta la care să mergi la
școală cu ghiozdan în culorile echipei favorite de fotbal, ”nu e pe bines”. So,
bătrânelul barcelonez va fi scos la pensie înainte de vreme. Când? Cât mai
curând. Câââând, mama? La salar. Până atunci să meargă pe burtă. Ghiozdanul,
zic.
Cea
mai mare provocare pentru prima zi la clasa a 8-a rămâne, însă, ținuta. Primesc
mesaj de la copil: ”Să merg în cămașă la deschidere?”. Sigur că am mai avut
discuția asta acum câteva zile. Răspund sec: ”Da”. Răspunsul lui: ”Ce sigură
ești!” - înțelegeți acum că am mai avut discuția asta, da? Doar că se pare că
avem păreri diferite. Nu înțeleg rezistența, ezitarea lui în fața acestui fapt
de necontestat (pe care l-am argumentat atunci foarte inteligent: ”Măcar în
prima zi!”), dar eu sunt la serviciu, cu nasul în mail-uri, iar el ar fi avut
posibilitatea să discute subiectul cu un părinte mai focusat ieri toată ziua.
Deci mă scuzați... ”Să iau pantaloni lungi la cămasă?” Mă uit la ceas și văd că
încă mai are timp de dileme. Încerc să rămân cool când răspund, tot sec și
simplu: ”Da.” Și îmi imaginez, preț de câteva secunde, cum ar fi să-i spun că
poate să ia pantaloni scurți... El cu mărarul la vedere când toată profesorimea
și părințimea (care încă-și ține de mână - la figurat - copilul) și-a pus toată
noaptea bigudiurile, și-a vopsit proaspăt și festiv unghiile, de dimineață și-a
pus ținută de gală și bijuterii sclipicioase ca să se vadă ca are! Am avut
dreptate... a venit și întrebarea despre flori. Mai sunt 20 de minute și eu
trebui să-i și argumentez de ce zic ce zic. Pentru că la 14 ani nu mai ia de
bun tot ce spui, ci supune totul gândirii critice. Da, fix acum și-a găsit!
Oare ajunge la timp la deschidere? Adevărul e că... anul se deschide oricum, cu
sau fără el...
Dincolo
de aceste prosteli de început de an, rămân, însă, marile emoții legate de
școala românească de azi: încotro? cât de jos mai pot fi coborâte standardele?
cât de tare trebuie să ne mai doară pe toți prostia individuală promovată la
rang de valoare? când vor fi apreciați cei care știu, vor și pot să facă
lucrurile să meargă? cât de departe vom fi artuncați de lumea civilizată, cu
avantajele și dezavantajele pe care ea le implică? de ce încă tăcem? de ce încă
îndurăm, de la copil la părinte la profesor, badjocura asta cu înflorituri? de
ce susținem că e bine așa, că elevii trebuie căliți pentru viața,
badjocorindu-le personalitatea și insuflându-le credința că tupeul, hoția și
nesimțirea asigură un trai bun, iar nu munca cinstită? unde ne-am pierdut
omenia? când ne vom trezi?
Copilul
meu începe un an important - în sensul că la final îl așteaptă un examen
hotărâtor cumva, măcar pentru direcția în care o va lua pentru încă 4 ani după
aceea - și ceea ce se întâmplă în sistem
e deplorabil: școlile încă mai cad pe copii și se aude că cele mai multe nu au
aviz ISU (probabil de aceea se cheamă preoți la sfințit, că numai cu ajutorul
Celui-de-sus mai pot scăpa copiii cu viață), încă sunt copii care nu au
condiții decente de viață și învățătură în multe localități, dar unde mai pui
că și în buricul târgului școlile cad pe copii, iar manuale nu sunt pentru
clasa a 5-a. În schimb avem manual unic, o invenție de care ministrul agramat e
foarte mândru... Și multi, mulți prosti. Și sunt așa de evidenți, că nu mai
trebuie să detaliez...
Doresc
tuturor elevilor un singur lucru - așa cum îi tot explic copilului meu mare că
îmi doresc pentru el: să aibă forța interioară de a face față sistemului!
Pentru alte vise ”frumoase”, serios, adresați-vă în altă parte!
Comentarii
Trimiteți un comentariu