Cum alegi între grădinița de stat și cea privată – câteva criterii (I)


Toată lumea scrie și vorbește despre asta, fiecare bazându-se pe experiențele personale. Așa că am decis să îmi aduc și eu prinosul. Ca și în cazul nașterii naturale versus cezariană, consultație la clinică privată verus consultație gratuită la stat, apartament de bloc versus casă pe pământ, pantofi cu toc versus balerini, apă de la chiuvetă versus apă din sticle de plastic, părul lung ce curge în valuri pe umeri versus părul tuns scurt - trebuie să alegi ceea ce ți se potrivește ție și familiei. În cazul de față, iei în calcul și ce se potrivește copilului. Acestea fiind zise, încerc să-mi organizez părerile pe capitole, pentru că sunt mai multe aspecte pe care cred că trebuie să le ai în vedere atunci când faci o alegere pentru grădinița la care urmează să-ți duci copilul, comoara ta cea mai de preț.

1. Controlul asupra corpului didactic în grija căruia îți lași copilul
Vorbim despre oameni. Ei sunt de toate felurile și la stat și la privat. De aceea devine important controlul care poate fi exercitat asupra lui. Nu vorbesc acum despre controlul pe care să-l exercite părintele, de exemplu. Pentru că și părinții sunt oameni, deci și ei sunt de toate felurile... Și ei pot greși. Dar un om care este angajat pe un post, oriunde, trebuie să fie evaluat și controlat de cineva. La stat credem că acest control este exercitat de către sistem (directorul instituției, inspectortatul de specialitate, ministerul de resort). Din experiență și câteva insight-uri de la oameni din sistem am aflat că de fapt acest control lipsește aproape cu desăvârșire. Sau, ca să nu fiu rea, este derizoriu. Gândiți-vă și la cazurile pe care le știți de la TV. Câte dintre abaterile grave, incompatibile cu profesia care au ajuns la TV s-au soldat cu încetarea dreptului persoanei respective de a mai profesa? Și de ce au ajuns acele cazuri la TV știți? Nu cumva tocmai pentru că părinții au văzut și simțit pe propria lor piele că altfel nu îi aude nimeni din sistem?
Ok, să vorbesc doar despre ce cunosc din experiența mea de părinte. Am reclamat directorului de școală faptul că profesoara de sport îl bătea pe copil (nu doar pe el, așa că până la urmă am depus și o plângere colectivă) cu agenda în cap. Faza era veche, părinții se plângeau de doi ani (noi ne-am mutat acolo în clasa a treia), iar directorul știa. Mi-a spus - mie, părinte de copil abuzat în școală - că știe și ”n-are ce-i face”. Mai mult decât atât, ca să înțeleg cât de lipsit de putere este, mi-a povestit că și proprii lui copii luaseră bătaie chiar în timpul mandatului lui de director (care, de altfel, ține de o veșnicie) și... degeaba. Am fost revoltată și am mai vorbit cu cineva din sistem. Același răspuns: ”nu avem (directorii) ce să facem împotriva cadrelor didactice abuzive”. Se fac comisii, se analizează, ce nu merge bine, ce incomodează – adică s-a prezentat cazul în consiliu bla-bla... mustrare. Da, mă, bravo! Ați luat măsuri de v-ați spart! În cazul nostru, agresiunea s-a mutat la nivel verbal, pentru că bineînțeles că doamna profesoară nu putea accepta că a greșit, de vină eram eu că am reclamat. În prezentul ăsta pe care-l trăim acum, profesorii încă n-au înțeles că este inacceptabil să-și bată elevii. Cum vine asta cu ”N-avem ce să facem”?
La privat există speranța (cu asta trăim zi de zi, nu?) că logica afacerii dictează, că elementele care o perturbă și o pun în pericol sunt îndepărtate, prin mâna celui care conduce acel business. Asta spune teoria. În practică poate că nu merge întotdeauna, dar măcar există posibilitatea. La stat nici în teorie nu se face nimic, pentru că sistemul a făcut legile / regulile astfel încât să se apere pe sine, nu pe copii. Cred că oricine are copil în sistem știe că de cum începe anul școlar, indiferent de ce nivel de instruire vorbim, ești pus, ca părinte, dar și copilul, separat, să semnezi / semneze diferite declarații prin care sistemul nu-și asumă răspunderea... pentru diverse. You name it.
Gândiți-vă puțin cei care lucrați la privat într-un domeniu oarecare. Rămân greșelile voastre nepedepsite? Sunt ele trecute cu vederea? Nu cumva după ce ai făcut una gravă de tot, rămâi fără job? Măcar ideea și tot te face să fii puțin mai... responsabil, nu? În sistemul de educație de stat directorul nu poate da afară un cadru didactic despre care știe de cel puțin 2 ani că agresează copiii. Cam cât de gravă ar trebui să fie situația ca să ia măcar în seamă acest lucru? Mă rog, o să fiu acuzată că judec simplist, pentru că legea are așa niște căi încurcate și nu le știu eu. Foarte adevărat. Dar când vin eu, părintele copilului lovit, în fața ta, directorule de școală care nici nu contești adevărul celor relatate de mine și chiar spui că e o situație care ține de multă vreme, și-mi spui că nu ai ce face, nu pot să-i dau dreptate unui cunoscut care spunea că umblu degeaba cu reclamații, că cel mai bine ar fi să-i ațiu calea doamnei într-o seară și să-i dau cu agenda în cap până nu mai pot? Zic și eu.... Să se consemneze că nu am fost de acord cu această sugestie. Still...

2. Calificarea cadrelor didactice angajate
Se face caz de acest aspect, însă nu ați văzut destule persoane absolvente de școli / cursuri de specialitate care nu au absolut nici un fel de chemare pentru meserie? În condițiile astea, le vreți în preajma copiilor voștri? (Mai ales în conbinație cu primul punct.) E o decizie personală. Răspunsul meu e NU. Așa că am mers pe intuiție, căutând un om blând, răbdător, pasionat de meserie. Pe de o parte avem instituții pline de cadre care nu-și iubesc meseria și nici pe copii (cu excepții, ca peste tot) și pentru care examenul psihologic (foarte necesar) reprezintă un aspect strict birocratic și formal, iar pe de altă parte avem instituții care nu pot păstra cadre potrivite din cauza presiunilor financiare sau chiar a neseriozității managementului. Partea asta nu e ușoară deloc.
Se cuvine, totuși, să menționez un aspect negativ al instituțiilor private: fluctuația mare de personal. La stat oamenii cred că slujba este mai... stabilă. În orice domeniu. Am auzit asta de foarte multe ori. Cumva, e stabilă și pentru că, așa cum am spus mai sus, sistemul se protejează, îi protejează pe cei dinăuntrul lui, oricum ar fi ei. Ca un tătuc, da. Bun, rău, e al lui și-l păstrează. De aia avem așa o mare performanța în toate instituțiile de stat. Că și asta e de notorietate. Dar să revin. În privat, oamenii caută de multe ori să câștige cât mai mult. Și cadrele angajate, și conducerea, care are un business, să nu uităm! Alte aspecte sunt secundare și tratate ca atare. Cum ar fi atitudinea corectă (de ambele părți), chemarea pentru meserie, grija de a avea angajați mulțumiți etc. Așa că e necesară o cântărire atentă a acestui aspect.

3. Stilul didactic adoptat
Dacă suntem la capitolul cadre didactice, să vorbim și despre stilul pe care îl abordează în relația cu copiii (și părinții). S-a împământenit ideea că la stat stilul este unul rigid, bazat pe disciplina strictă, pe dresaj chiar (mâinile la spate, să se audă musca, capul pe masă pe palme). Nu cred că așa sunt toate educatoarele din grădinițele de stat, dar e destul de răspândit. Cred că totul ține  strict de persoana care e pusă să sfințească (sau nu) locul.
Așa cum nu cred că toate educatoarele de la stat sunt ”dure”, nu cred nici că la privat găsești numai întruchipări ale blândeții. Cum spuneam: în privința acestui aspect, cercetați profilul ”doamnei”, nu al grădiniței. Din păcate, în condițiile amintitei fluctuații de personal, acest lucru (verificarea anterioară a profilului doamnei) nu prea mai ajută...

4. Conținutul didactic
Nu știu de ce s-a răspândit ideea că doar la stat ”se face carte”. În legătură cu aspectul ăsta, am mai multe lucruri de zis. Pentru început, de ce trebuie să ”se facă carte” la grădiniță? La 3-6 ani? Adică... dacă nu duci copilul la grădi (de stat), n-o să știe să numele în clasa 0 sau cum? Nu-l învață în școală aceste lucruri oricum? Sau... acasă? Nu ne plângem că oricum e prea multă materie în toate ciclurile? Și cam inutilă, mare parte din ea, dar asta e altă poveste. Să revin... cât de neștiutor credeți că este un copil care intră în clasa 0 fără să fi făcut grădiniță de stat? N-o să știe că animalele au cap, trunchi și membre? Sau ce? Copiii de azi țin în mână un smartphone înainte de a ajunge la grădiniță, în vreme ce conținuturile didactice n-au mai fost revizuite de... o veșnicie. Sau au fost revizuite de niște oameni pe care tot ăștia mici îi pot învăța să umble cu smartphoneul pentru care nici nu înțeleg de ce au plătit salariul pe câteva luni...
În altă ordine de idei, despre oricare dintre tipurile de instituții am vorbi, e vorba, ultimately, despre oameni. Sunt oameni care vor să-și facă meseria bine și la stat, cum sunt și la privat. Și oameni care vor doar să ia niște bani sunt și colo, și colo. Și stați liniștiți, am văzut cu ochii mei la privat educatoare care avea pretenția la caiet de lucru în care neapărat copilul să lucreze în fiecare zi. La grădiniță!!! Se mai spune, de asemenea, că acei copii care au fost la grădiniță privată nu se vor adapta la școala de stat. (Adică unui sistem rigid, care nu-ți permite – ce să mai zic să te ânvețe – să gândești cu propriul tău cap, nu îți respectă drepturile – nici chiar pe ăla la educație gratuită – și nu vrea, în fapt, să ”miști în front”.) Păi... și nu e bine că nu se adaptează acestui sistem?
Adică mă gândesc așa... din ce în ce mai mulți părinți (sau doar mi se pare mie) reclamă reformarea școlii. Ministerul, factorii de decizie din domeniu nu o reformează, ba chiar dau semne clare, cu fiecare an care trece, că vor să îngroape educația și pe noi toți în felul ăsta. Părinții - nici ei n-o reformează, că se trezesc câte unul-doi care vor să schimbe lucrurile și pe care foarte repede îi ”mănâncă” ceilalți părinți pe pâine, aceia dornici de a face pe placul profesorului mai degrabă decât să urmărească interesul copiilor (că dacă nici părinții nu îl urmăresc, atunci cine dracu s-o facă?). În aceste condiții, nu e bine că se ”oferă” copiii să reformeze învățământul refuzând formulele clasice, învechite (puțin spus), demodate până la strepezeala dinților în gură? E foarte bine, vă zic eu. Știu, e multă responsabilitate pe umerii lor, dar cred că asemenea copii, care vor refuza porcăriile sistemului actual de învățământ, vor strânge în jurul lor și pe părinți (care au ales să-i formeze așa) și... puterea crește, cum spune proverbul.
În fine, în teorie conținutul didactic, oricare ar fi el și de orice tip, a fost ales pentru că are anumite calități, avantaje, îl ajută, adică pe copil în dezvoltarea sa. Că e sistem britanic sau montessori sau waldorf sau chiar de stat, fiecare e bun la ceva și cred că important e să stabilim noi, ca părinți, cât mai corect ce se potrivește copilului nostru...

Comentarii