Din nou despre implicare și comunitate

                Un nou episod despre comunitate. O să fac un serial. Ca să arăt că se poate. Ca să înțeleagă cât mai multă lume că stă în puterea fiecăruia dintre noi să ne aducem contribuția la traiul comun – căci vrem – nu vrem, e în comun... doar dacă nu trăiți în pădure, pe vârful unui munte unde nu vă trebuie nimic de la nimeni. Deși chiar și atunci și acolo vă poate ajunge brațul lung (și nesătul) al statului. Deocandată un stat care vrea doar să ia, nu și să dea. De ce nu e nevoie să mai dezvolt. În orice caz, cred că mulți oameni au trăit – mai ales în ultima vreme – sentimentul că au rămas ”singuri pe lume”, abandonați de cei pe care i-au votat să-i reprezinte, de către institutțiile care ar trebui să-i ocrotească și chiar garanteze integritatea, demnitatea, sănătatea, proprietatea etc.
                Precum haiducii, am putea să încercăm să ne luăm soarta în mâini – dar nu mai trăim vremuri în care așa ceva să fie posibil. Ca persoană singulară să te lupți cu un sistem, cu un aparat... e o nebunie. Nu doar pentru că nu ai șanse de izbândă, ci și pentru că nu are sens... Așa că... unde-i unul n-o fi putere, dar unde-s doi... Spunea un om de bine că singur poți să te enervezi, să înjuri de pe canapea, dar nu te vor auzi decât, probabil, vecinii... și mai dai și de alte belele. Dar dacă alegi să vorbești și să te enervezi ÎMPREUNĂ cu altcineva, măcar cei care vor trece pe lângă voi pe stradă și tot vor auzi. Și dintre aceia poate mai împărtășește încă unul enervarea voastră și în trei problema răsună mai tare, până mai departe. Și tot așa...
                La atelierul despre implicare civică despre care am vorbit și în acest articol am fost sfătuiți, dacă dorim să ne implicăm, să căutăm în comunitatea noastră cum putem să ne implicăm concret. În articolul menționat am povestit că astfel s-au aliniat planetele că am ajuns la Grupul de Inițiativă Asociația Comunitară Vâlcea. Dar nu a fost singura inițiativă la care am aderat. Pentru că am auzit că și în București au apărut grupuri de inițiativă comunitară, am căutat unul care să aibă aria de acțiune în zona în care locuiesc. Și am găsit. Un grup pe facebook – Grupul de Inițiativă Civică Kiseleff. Am dat join. Asta era în noiembrie anul trecut, imediat după atelierul de la Casa Activistului. Am început să văd despre ce e vorba, de ce și cum se ”agită” câteva persoane și, mai ales, am aflat despre rezultate. Cândva scriam și eu despre circul oribil pe care îl provoca instalarea unui târg de weekend în fiecare weekend din vara lui 2017. M-am enervat și eu și am scris pe facebook, s-au enervat și alți prieteni ai mei... Dar din toți oamenii care s-au ”împiedicat” de târgul ăla, eu aveam doar vreo 4-5 prieteni și încă vreo 7-8 cunoștințe – adică oameni cu care mă vedeam în fiecare zi aproape pe vremea când ieșeam cu fata în parc și cu care ajunsesem să mă salut și să schimb vorbe. Restul... nu știam ce părere au. Ei bine... am aflat în acest grup nu doar că erau mai mulți de aceeași părere cu mine, dar și că au făcut, ca grup, presiuni asupra primăriei până când aceasta a renunțat la acel târg (spuneam eu că erau tarabe cu vechituri, mici, lenjerii, ii – cine vine în parc să târguiască lenjerii, frate?). Lucru pe care îl remarcasem singură, dar nu știam de ce. Apoi am aflat cum acest grup – câteva persoane, evident – a luat atitudine față de niște frigidere de înghețată rămase de astă-vară, în care se vedea o mâzgă verzuie, vie chiar, existând pericolul să reziste până la vara următoare... și acele frigidere au dispărut. S-au purtat discuții cu comercianții din parc în vederea respectării nu doar unor norme de sănătate, dar și a celor estetice, care privesc parcul în sine.
Vă mai povestesc una recentă, legată de ploaia înghețată care a afectat orașul în weekendul trecut. Pentru ca ADP-ul era depășit (până și cei de la 112 au zis să nu mai sune oamenii cu reveniri de solicitări, că nu mai fac față), oameni cu inițiativă din grup s-au mobilizat și au ieșit cu drujbe pe una din străzile de lângă parc, blocată de copaci căzuți. Au rezolvat problema și s-au bucurat să se simtă împreună, chiar s-au distrat că oamenii din comunitate au crezut că sunt de la ADP și îi îndemnau să muncească mai cu sârg, să meargă și pe alte străzi etc. (Dar n-a pus nimeni mâna să-i ajute.)
                Nu știu voi cum sunteți, dar eu, când văd așa inițiative bune pentru comunitatea în care trăiesc, îmi doresc să iau parte la ceva atât de frumos și generos. Nu am drujbă și n-am ieșit la deblocarea străzii, nu m-am dus nici peste angajații de la Primăria de sector ca să le amintesc să-și facă treaba – încă! – dar vreau să contribui cu ce pot eu. Nu mi-a zis nimeni să fac nimic, nu m-a pus nimeni să muncesc. Mă ofer să fac ce pot eu, când vreau eu, cum îmi vine mie bine. Și dacă fiecare dintre cei din grup ar face așa, ar ieși lucruri frumoase. Pentru comunitate, nu pentru altceva. Pentru că, așa cum spuneam la început, trăim împreună. Și bunicii noștri au trăit împreună unii cu alții și aveau și pe vremea lor, și în forma lor de organizare de atunci, instrumente de sprijin al comunității, al persoanelor aflate în nevoie. N-a inventat nimic nou, doar ne-am adaptat.
                Nu știu cum trăiesc cei care spun ”nu mă interesează” la tot ce am povestit eu mai sus. Probabil că trăiesc bine, liniștiți. În bula lor. Foarte bine! Dar dacă vor avea vreodată nevoie de ajutor, să știe SIGUR că vor găsi în jur oameni care să-l ofere. Fără să aștepte nimic în schimb. Pentru că nu suntem toți la fel și pentru că oricunde se găsesc oameni care... VOR, oameni pe care ÎI INTERESEAZĂ. Și asta e bine.

Precizare: Deși poartă numele parcului – de fapt, al șoselei de lângă parc, Grupul de inițiativă nu se ocupă de parc. Parcul este locul care îi leagă între ei pe cei mai mulți dintre membrii grupului (unii au și copilărit în parcul ăsta, nu doar și-au crescut copiii), în legătură cu care au făcut câteva acțiuni și unde, probabil, se va aduna grupul și va mai face acțiuni. Dar subiectul grupului este comunitatea, asta care ne întindem în jurul parcului.

Comentarii