O treabă serioasă... ca o joacă


                Nu (mai) avem răbdare, dar avem nervi. Cu cât ora e mai târzie, cu cât am repetat de mai multe ori că trebuie făcut un lucru și rugămintea noastră a rămas neauzită / nebăgată în seamă și, deci, lucrul nefăcut, cu atât... avem mai puțină răbdare și mai mulți nervi. Nu că ne-am propune asta, ci... atâta putem. Cu toate antrenamentele, cărțile de parenting citite și suferințele îndurate când eram mici.
                Am toată admirația pentru perosanele care dovedesc a deține izvoare nesecate de răbdare, zău! Ale mele nu sunt nesecate. Ba chiar aseară, pe la ora 23, secase și mama lor, a izvoarelor...
După 4 zile de weekend (d-ăla bun, prelungit), camera fetei era plină de jucării înșirate pe jos, de nu puteam păși nicăieri. Iar ea îmi explica despre cum nu-i este ei somn. De parcă nu știam! Nu-i e somn niciodată! Dar până la somn, trebuia să descurce casa. Iar ea... refuza să strângă jucăriile. Eu strângem rufele uscate (ale ei) și pe împachetam și le aranjam în dulap și mă rugam de ea... Și-mi era lehamite s-o mai ameninț că le strâng cu mătura. Și mi-era somn. Și mi-era de un film, de zăcut, de orice altceva decât de o ceartă și lunga bătălie dinainte de culcare.
Mi-am amintit de niște filmulețe și articole cu sfaturi de parenting pe care l-am văzut recent aici și, deși nu aveam nici un chef, am decis: 1) s-o iau pe rând: ce să rezolv mai întâi? Jucăriile și 2) s-o dăm în joacă, pentru că motivul pentru care fata refuza să facă ce o rugam era că ”e prea plictisitor” (replica mea ”nu mai spune? Crezi că să strâng rufele, să le împachetez și să le pun în dulap e distractiv pentru mine?” nu a avut nici un efect... în nici un caz nu unul pozitiv). Așa că am abordat-o cu un truc: ”Ia doar 5 jucării de pe jos și pune-le la locul lor!”. Nu știu cum și de ce, dar rugămintea a avut impact imediat. N-am făcut prea mari eforturi să par jucăușă pentru că, așa cum spuneam, nu prea-mi mai ardea. Dar cumva a perceput că e un fel de joc și a intrat în el imediat. I-am mai spus ca apoi să vină la mine să-mi spună care au fost cele 5. Această solicitare a fost abandonată repede, pentru că dura prea mult și uneori nu știa să-mi spună și se ducea să-mi aducă obiectul să mi-l arate. După ce abia-l pusese la locul lui!!!
Când am văzut că ține figura, am zis să continui: ”Acum pune la locul lor 4 jucării care sunt acum pe jos și anunță-mă repede când ai terminat.” Era deja încântată, se grăbea să execute sarcina și următoarea a fost să pună 3, apoi 2 și apoi ”Acum ridică o jucărie, dar să fie cea mai mare dintre cele care au rămas înșirate pe jos!”. Am fost apoi să verific. Arăta mult mai bine, dar nu era gata. Așa că i-am spus că mai trebuie să jucăm jocul o dată.
Ha! Jocul, auzi! Când am transformat sarcina simplă într-un joc, doar pentru că i-am spus așa, a și fost considerată ca atare! Și l-am jucat de vreo 3 ori până a fost camera lună. Vă mai spun un secret: între timp, voia bună s-a luat și la mine și am sfârșit țopăind amânduă de bucurie. N-aș fi crezut să se întâmple asta, dar cred că totul e să încerci (chiar dacă de multe ori n-ai chef). Și mai fac o precizare: fata tocmai a împlinit 5 ani, deci nu garantez că metoda asta are efect și la 12 ani!

Comentarii