Gând: Ca țară care
avem de atâta vreme olimpici la atâtea discipline, cu rezultate excepționale pe
la tot felul de concursuri internaționale (gen NASA sau mai știu eu ce), n-ar
trebui să fim... mult mai departe?
Experiența mea cu Școala
3 din București a fost urâtă. Deși mulți dintre cei care mă auzeam că am dus
copilul acolo, îmi lăudau școala de parcă era... Mă rog, nu chiar ca școala 12,
unde merg copiii ”baștanilor”. Dar părea că în lumea normală (nu ”bună”) prinsesem
pe Dumnezeu de picior. Însă realitatea mea avea câteva aspecte extrem de contondente
pentru mine și copilul meu: o doamnă învățătoare în pragul pensionării foarte
zdruncinată emoțional de moartea recentă a mamei sale, super-bisericoasă, care
nu reușea să termine de parcurs manualele la disciplinele principale până la finalul
anului școlar, o clasă de elevi despre care m-am prins repede că era formată
din ce rămăsese după ce toate celelalte învățătoare aleseseră ce fusese ”mai de
soi” (nuuuu, nu se practiă deloc așa ceva!), astfel încât nivelul economico-social
al familiilor elevilor era foarte scăzut (o clasă cu 8 burse sociale în buricul
Bucureștiului, la o aruncătură de băț de Guvern și într-o zonă unde piața
imobiliară este una dintre cele mai... selecte, mai ales la preț), un director
care e director acolo de vreo 20 de ani și pare că pe director pe viață, care conduce acea instituție de
învățământ cu istericale și multă nedreptate, favorizând profesoare fără merite, dar despre care
se zvonește că sunt într-o relație mai mult decât profesională cu el etc.
Experiența mea cu Școala
3 din București a fost urâta, cu excepția câtorva lucruri. Unul ar fi dedicarea
părinților. Deși provnind din medii socio-economice defavorizate, am întâlnit
în acea clasă părinți foarte interesați de a asigura copiilor lor condiții cât
mai normale de viață. Cu învățătoarea nu aveau ce discuta (aceasta decisese
probabil demult să nu mai pună suflet), cu directorul nici atât, așa că se mobilizau
ei și amenajau clasa de sărbători, strângeau bani pentru mici (foarte mici,
chiar simbolice) cadouri pentru copii de Sfântul Nicolae - inclusiv pentru cei ai
căror părinți nu-și permiteau, se luptau cu conducerea pentru a pune capăt
abuzurilor fizice (dar și emoționale) ale profesoarei de sport asupra copiilor
(am mai povestit despre metoda ei pedagogică preferată: lovitul copiilor cu
agenda în cap, de exemplu). Al doilea lucru care m-a impresionat a fost unul
care o implica pe doamna învățătoare într-un mod care-mi schimbă puțin părerea
despre ea.
În clasă era și un
elev de etnie rromă – adică la ăsta fac referire în povesta asta. Familia lui
era săracă, mai avea și alți frați, iar părinții aveau mai multe slujbe ca să
poată să se întrețină. El era ultimul copil, așa că nimeni nu avea timp de el.
Mai mult, chiar dacă aveau timp, părinții nu aveau capacitatea și pregătirea să-l
ajute. Da, nici cât pentru clasa întâi. Așa că s-a încadrat de la început în ”coada”
clasei. Nu scria temele acasă pentru că nu-l punea nimeni, iar în clasă nu avea
chef și nici... exercițiu să poată ține pasul cu colegii. Învățătoarea a
discutat cu părinții și au decis să-l ajute. Împreună. Acasă părinții îl băteau
la cap cu temele, un frate mai mare îl mai ajuta să le rezolve, iar doamna mai
rămânea cu el după ore să-l ajute și ea. A reușit astfel să părăsească poziția
de ”codaș al clasei” avansând puternic în ierarhia clasei, i-a crescut încrederea
de sine și s-a apucat să învețe să cânte la vioară, fiind apreciat pentru acest
lucru și în cadrul serbărilor organizate la școală. Clasa a doua a fost, pentru
el, cu totul și cu totul diferită față de clasa întâi. Iar glasul doamnei
învățătoare povestind asta tremura de satisfacție și mândrie.
Am văzut atunci pe viu
ce înseamnă, de fapt, să fii dascăl. Asta înseamnă: să aduci un om (un pui de
om) dintr-o situație lipsită de șanse în una cu multe șanse de a evolua, de a-și
putea croi un drum în viață independent!
Și mă întreb, în contextul
discuției despre cele 3 colegii din Brașov care găsesc că e sub demnitatea lor
să lucreze cu copii care nu iau peste 8 (media), ce cred acei
profesori că sunt ei? Care cred că e rostul lor pe acest pământ, în meseria pe
care – indiferent dacă și-au ales-o sau nu de bună voie și nesiliți de nimeni –
o practică? Cum poți să te consideri dascăl dacă n-ai adus măcar un ”caz
disperat” la liman? Iar aici nu vorbim de cazuri disperate, de repetenți...
Vorbim și despre copii cu medii între 5 și 8. Adică mediocrii. Așa, ca noi
toți. Știu că toți visăm, vrem, ne dorim cu disperare să fim speciali, să fim
geniali. Dar – statistica nu minte – cei mai mulți dintre noi nu suntem! N-avem
cum! Nici nu știu dacă trebuie... Însă noi, ăștia, mediocrii, suntem măcar cei mai mulți, cel mai comun caz, să zic. Atât de simplu este. În plus, geniul....
nu se face! Nu se manufacturează. Nici chiar dacă îi bagi carte în cap cu pâlnia,
nici dacă îl amenință sau șantajezi. Nu.
Îi dai unui om să facă lucrurile pe care le poate face și... și ce? Crezi că ai vreun
merit de formator de elite?
Să ne mai gândim la un
aspect. În clasa a 5-a (am înțeles că povestea cu limita de medie e la clasele
de gimnaziu) se știe (psihologii știu, dar și profesorii de gimnaziu știu... ar
fi fost de presupus să știe și cei de la colegiile în discuție) că mulți dintre
copii suferă un șoc emoțional, produs de efectul cumulat al mai multor cauze,
printre care: trecerea de la o învățătoare (o figură mai maternă) la mai mulți
profesori, preocupați strict de materia lor, trecerea de la notarea cu
calificative la notarea cu note, pre-adolescența în sine (îmi amintesc de ce-mi
spunea diriga lui fiu-meu la prima ședință din clasa a 5-a: ”Să știți că am
observat în ultimii ani că deja vârsta adolescenței s-a devansat cu 1 sau chiar
2 ani față de vremea noastră și trebuie să ținem cont de asta.”) cu toate
problemele ei și cu tumultul hormonal și emoțional. Diriga lui fiu-meu ne
sfătuia să nu-i pierdem din ochi, dar să nu exagerăm cu presiunea pusă pe ei,
ca urmează Capacitatea și partea emoțională e și ea importantă. La cele 3
colegii din Brașov se pare că nu conta decât nota. Ce fac ei? Îi abandonează pe
cei care, dintr-un motiv sau altul, nu se țin de ștacheta fixată, se leapădă de
ei ca de un balast. Cum poți face așa ceva? Chiar niciun profesor din cele 3
colegii nu realizează cât de greșită e gândirea asta? Nici un repetent nu
merită abandonat până nu încerci să îl ajuți, darămite un elev de 8.
Și... am și o
curiozitate ușor perversă, pentru profesori și părinții elevilor de acolo: ei
cam ce note aveau când erau elevi? Cred că unul singur dacă ar fi sincer cu el
și ar recunoaște că a avut și note și medii mai mici (cei care au avut,
bineînțeles; nu spun că nu există oameni care să nu fi avut numai medii peste 8
în gimnaziu... dar nu cred că e valabil pentru toți cei din poveste), ar trebui
să ia atitudine.
Și... mă mână curiozitatea. Să deschid paginile web ale
acestor colegii. Colegiul Național ”Andrei Șaguna” se prezintă astfel: ”Şcoala
noastră își propune să formeze tineri cu mentalitatea de învingători”.
Explicabil, deci. În lumea animală, exemplarele bătrâne si bolnave sunt abandonate,
lăsate în urmă, să moară de foame sau ucise de prădători, pentru a nu îngrena
deplasarea turmei și a pune în pericol toți membrii.
Colegiul Național ”Dr. Ioan Meșotă” povestește despre istoria
sa: ”Caracteristica liceului era insa atitudinea pozitiva si solidaritatea in
bine, formand ceea ce s-a numit ..spirit mesotist...”, de unde deducem
următoarele: 1) un colegiu elitist nu dă doi bani pe scrierea cu diacritice pe
chiar pagina sa web, deșiiiii.... în titlu are diacritice și 2) solidaritatea
în bine înseamnă că dacă e bun, îl pastrezi, iar dacă nu e suficient de bun, îl
arunci. Mai exact, îl faci să se arunce singur. Frumos, n-am ce spune!
Colegiul Naţional de Informatică „Grigore Moisil“ – are
o pagina web cam jalnică pentru un colegiu de informatică, nu credeți? Nu are
secțiune de prezentare și asta cred că e mai bine în contextul discuției, măcar
nu se laudă cu vreo solidaritate față de cei care sunt deja buni. Cred că dacă
i-ar lăsa pe copiii ăia să facă o pagina web de prezentare, ar arăta grozav.
Dar... știu ei mai bine, nu? Dă-i încolo de mucoși.
În concluzie, avem o mulțime de olimpici la mai toate
materiile. De ani de zile. Și, ca părinți, alergăm cu limbile scoase să ne dăm
copiii la școli de elită, la clase performante, la învățătoare ”bune” la care,
când te duci să le spui că nu au copiii cum să termine atâtea teme, chiar ajutați
de părinți, îți răspund ”Tu m-ai căutat pe mine, nu eu pe tine!” și tu știi că
e așa și nu ai ce face, așa că taci și te uiți cu milă la copil, încercând să
te consolezi cu gândul că ”e spre binele lui”. Pentru a ajunge aici, suntem
dispuși să ne căciulim la directoare, la învățătoare, unde trebuie, ce trebuie,
um trebuie... că să fie bine, să nu fie rău. Totul devine o tranzacție absurdă
între un părinte-prea-doritor-de-binele-copilului și un cadru didactic din ale
cărui gene s-au șters empatia, înțelegerea asupra vârstei și universului celor
cu care se ”luptă” zi de zi, câte 4-5 ore. Iar copilul...
Vă spun eu care e rezultatul goanei disperate după
performanță, așa cum se face el la noi, în România, în învățământul nostru de
stat: niște terapeuți foarte bogați în viitor. Asta... pe lângă niște copii
care nu au avut nici o șansă de a deveni oameni în fața... performanței.
Doctor, specialist, ministru, ”cel mai tare din parcare”....
nefericit, frustrat, incomplet dezvoltat emoțional, lipsit de empatie.
N-am vrut să închei în nota asta pesimistă, așa mi-a ieșit.
Aici mă duce orice discuție despre sistemul ăsta de învățământ.
Comentarii
Trimiteți un comentariu