Dăm sau nu dăm cadouri profesorilor?

             Nu e clar, încă, se pare. Mai ales după ce citești răzvrătiri precum a mea pe problema strângerii banilor pentru a oferi cadouri ”simbolice” profesorilor la școală.
Problema pare că devine confuză și simpla renunțare la obiceiurile vechi nu rezolvă tot. Normal. Absolut normal. De exemplu eu.... pare că nu agreez idea de a oferi cadouri. Sau poate lumea își închipuie că ofer doar celor din familie. (Nu mai există emoticonul care se tăvălește pe jos de râs, nu?)
Nimic mai fals. Îmi place să dăruiesc – cu sau fără sărbători. Mâ gândesc mult când vreu să fac un cadou – la ocazie, la perdoană, la context.... încerc să le iau pe toate în considerare. Și da, îmi place să dăruiesc și la grădiniță – să mp refer la asta, atât pentru că am făcut asta mai recent decât la școală, cât și pentru că se întâmplă să fie o grădiniță privată. Chestia cu instituția privată complică puțin situația. De ce? Pentru că deja susți, prin însăși prezența ta acolo, instituția, salariile personalului etc. Deci clar partea de ”susținere” nu are ce căuta în ecuație.
”Dar poate vrei să-ți exprimi recunoștința” – ar putea replica unii. Desigur că ai dreptul. În acest caz, revenim, totuși, la ”simbolic”. Vei oferi acel cadou care să îi indice omului care-l primește că vrei să-i mulțumești. Dar trebuie să ții cont de faptul că nu poți chiar să-l mulțumești, la propriu. Pentru asta ar trebui să știi exact ce l-ar putea mulțumi, ce-i trebuie lui pentru a fi mulțumit. Și poate omul visează la o casă mai mare... zic... Deci ceea ce poți oferi este un simbol al mulțumirii tale pentru ceva ce el a făcut / face pentru tine.
Nu cred că e cazul, dar dacă e, eu o fac: precizarea diferenței între ”cadou simbolic de sărbători” și ”simbol al sărbătorilor”. Pentru că pe grupul de părinți de la școală am văzut că nu este clar diferența între cele două. Cadou simbolic este ceva care are o valoare nu în sine, ci prin ceea ce reprezintă (respectiv recunoștința / gradostea / mulțumirea ta). În fapt, valoarea sa în bani nu e mare. De exemplu, o felicitare cu inimioară și declarație de dragoste nu este chiar dragostea ta pentru cineva, dar o simbolizează pe aceasta. O lumînare parfunată cu aromă de (era să zic cozonac) vin fiert, scorțișoară sau un arnament de brad – pot fi cadouri simbolice de sărbători. Coșul de la Mega cu vin, cozonac și ciocolată este, poate, pentru unii (știu eu o mămică anume care a declarat asta) un simbol al Crăciunului, dar nu este nicidecum un cadou simbolic de sărbători.
Revenind la grădinită, am făcut în anii anteriori cadouri educatoarelor de la grădinița privată unde mergea fata mea. Într-un an lumânări parfumate cu arome de Crăciun (simbol al Crăciunului, haha), în alt an ornamente de brad cu numele fetiței, dulciuri cu arome specifice – cadouri personalizate, de care m-am ocupat personal, care exprimau ceva ce eu doream personal să transmit. Asta mi se pare decent.
Esența alăturării cu alți părinți pentru a strânge bani de cadouri pentru cadre didactice – în orice formă de învățământ – mi se pare că este eficiența. Ori în mintea mea eficiența nu are legătură cu cadoul, mai ales ășa simbolic, despre care am explicat deja că nu e nevoie, nu are de ce să coste mult ca să nască, astfel, nevoia de a fi eficient. Dacă vreau, alături de niște prieteni, să iau ceva unui alt prieten care știu clar că-i trebuie și poate nu își ia singur (din diverse motive), asta e altceva. Aici eficiența are sens. Dar nu când faci un cadou... la plezneală, nu când faci un cadou care vrei să reprezinte ceva – nu sa FIE ceva.
Sunt in situația, totuși, să particip la așa ceva. Și este foarte frustrant – pentru că ceea ce s-a stabilit nu este ceea ce aș fi vrut eu să ofer. Nu am participat activ la căutarea cadoului simbolic (măcar e, totuși, simbolic) și îl simt cumva... străin de mine. Cum fa vi să-l ofer, în aceste condiții? Iar răspunsuri precum ”hotărâți voi și-mi spuneți cât să vă dau” simt că jignesc profund ideea altfel bună. Și cum să participi cu inima împăcată la așa ceva? N-ai cum. Fac urticarie, zău. Unde e sufletul tău pus în cadoul prin care, oferindu-l, vrei să-ți exprimi recunoștința / mulțumirea / dragostea / whatever? E fake, scuzați-mă! E ipocrizie. Iar dacă eu chiar am sentimente pozitive reale față de persoana respectivă, nu vreau să-i dau ceva așa, doar ca să bifez asta. Mai bine mă abțin.
Asta e strict ceea ce cred și ce simt eu. N-ar trebui să se refere musai și la alții. Dacă și alții simt la fel sau nu, e dreptul lor. Dar eu asa simt despre chestiunea asta. De aceea nu dau bani ca să stea altul să se gândească pentru mine, să alerge altul pentru mine, să împacheteze altul pentru mine. Vreau s-o fac eu, așa cum pot, uneori chiar târziu, după ziua cu pricina (mi se tot întâmplă în ce privește zilele de naștere)... Dar măcar știu că în zbaterea aia e ceva autentic, real ce eu am făcut pentru persoana respectivă, chiar dacă ea nu poate descifra pe de-a-ntregul respectiva zbatere. Cadoul nu e numai despre persoana care îl primește! Cadoul este și despre persoana care-l dă. Iar asta... sunt eu.

Comentarii