Viața în pandemie – izolarea


                Pandemia ne afectează pe toți, asta e clar. În feluri diferite, în măsură diferită, dar ne afectează pe toți. De exemplu, ma gândesc cu compasiune la cei pe care pandemia și măsurile de izolare socială i-a prins în vreo insulă exotică. Ce dor le-o fi lor de casă, de propriul pat! Vă dați seama?

                Dar... să revenim la ale noastre. Să vedem cum arată ale noastre.

                Spațiul

                Nu arată grozav, aș zice. Dar nu pot să zic, pentru că alții n-au nici atât. Suntem 4 persoane în 4 camere. Sunt mai putini de 74 de metri pătrați – apartament comunist, deh! Între timp, în alte lumi – fără să amintim de acelea în din insulele exotice evocate mai sus – oamenii pun pe facebook poze cu pomii din livadă înfloriți, cu găini moțate aflate și ele în izolare socială la bunica în curte, cu trasee montane care încep de la ușa cabanei în care s-au retras (tot în izolare socială), cu căpițe de fân, cu grădina în care au ieșit răsadurile. O singură ieșire am avut la birou începând din 12 martie. Și pentru că adesea mă gândisem cât de grea o fi izolarea socială pentru cei care trăiesc la casă cu curte, mi-a atras atenția o mașină care ieșea din casa de vis-a-vis de birou: curtea era cât mașina, atât. Bun, deci nici asta nu e musai o fericire! Deși măcar au aer. Care, fiind restricții de deplasare, chiar e mai curat.

                Și nu sunt numai curțile. Unii au balcoane. Am și eu. Și 4 biciclete in el. Plus că e închis. Și dă spre o mare intersecție. Dar unii chiar au balcoane. Și terase. Și am auzit eu la televizor că magazinele de amenajări au dat lovitura în perioada asta cu produse pentru amenajarea spațiilor exterioare. Pentru cine le are. Iarăși... e abundență de poze pe facebook cu cafele în balcoane, hamace, șezlonguri, fotolii de nuiele și cărți alături. 

Mișcarea

Ne lipsește, desigur. Seara copilul mic începe să alerge, are nevoie de asta. Aleargă dintr-o cameră într-alta, aruncându-se, la capetele traseului, în pat sau canapea, ce găsește pe acolo. Sau pune pe holul lung obstacole pe care să le sară alergând. Ne e foarte teamă să nu ajungem la spital cu vreo fractură, dar știm că are nevoie de mișcare. Pe vecin nu-l întreabă nimeni ce părere are. Cu el avem distanțare socială încă dinainte de pandemie. Pe motiv de nepotrivire de caracter. În ultima perioadă încercăm să ieșim o dată la câteva zile să dăm câteva ture de bloc. Efectiv dăm ocol blocului din spatele blocului nostru (care e la stradă), unde și înainte era trafic redus.

În plus, am cumpărat un stepper. Credeam că va înlocui mersul, dar m-am înșelat: înlocuiește, de fapt, urcatul scărilor, sport pe care nu-l practicam. Am cumpărat și abonament la exerciții online – pilates, kinetoterapie, d-astea. De moși. Nu e suficient. Cum spuneam, stăm la bloc. O fi rău la curte, ha?

Ocupații

Unii au mult timp liber. Eu nu, nu știu de ce. Poate nu mi-l las liber, de frică să nu mă gândesc la ce se întâmplă. Oricum, aș citi. Dar în ultima vreme, înainte de pandemie, foloseam cu multă îndârjire biblioteca. Publică. Deci cărți noi, nexam. Știu, aș putea cumpăra online. Dar n-o fac. Mi-e frică că nu știu cât mai am acest salariu, așa că nu cumpăr decât ce e necesar. Cărți prin casă – am făcut o trecere în revistă: nimic care să mă intereseze. Aveam o carte pe care trebuia s-o dau unei prietene. Am zis că nu mă interesează pe mine. În plus, era scrisă cu niște litere foarte mici. Iar asta a devenit o problemă în ultima perioadă. Ei bine, am ajuns s-o citesc. Și da, mă interesează. Cărți online – am găsit o grămadă! Sincer, abundență! Însă nu prea sunt genul. Citesc, sigur, dar mi-e greu. Vreau să țin carte în mână!

M-aș uita și la filme. Fiul meu asta a făcut în toată perioada asta. Dar, cum spuneam, n-am timp. Am fost, însă, rușinată de colegul de birou, proaspăt – foarte proaspăt – tătic (chiar la începutul pandemiei a născut soția lui) care m-a întrebat dacă am văzut nush ce serial. Pe bune? Atunci am început să strecor și eu câte un episod de juma de oră. Nu prea m[ prinde. Nici filmele nu le mai gust ca altă dată, frate!

Muncă – multă muncă. Și eu, și soțul. Zicem merci că avem ce munci și că putem s-o facem de acasă. Alții n-au norocul ăsta. Așa că mai usor cu văitatul.

Copiii

Aci lucrurile se complică: grădinită online, școala online, implicare parentală etc. Grădinița online mă ucide. În timp ce plătesc ca oamenii ăia să-și păstreze locul de muncă (sigur că vreau să-și păstreze locul de muncă!), sunt trezită de telefon la 9 dimineața (eu am revenit, în pandemie, la orarul meu natural: culcat foarte târziu, sculat de asemenea târziu) – grădinița ne dă salutul de dimineață! Normal că după câteva dimineți d-astea i-am luat sonorul! Totuși, când apucăm să ne trezim – și noi și copilul (intre 9 și 10 – dar unde ne grăbim?) – începem să ne uităm ce activități ne-a trimis educatoarea de făcut. Și începem să facem inventarul celor trebuincioase: pământ (pe bune???), spumă de ras (soțul poartă barbă), o bucată de geam (ha???), hârtie creponată (librăriile sunt închise și n-am știut să-mi fac stoc), coli de hârtie (mai am numai câteva și sper să-mi ajungă până se ridică restricțiile cu declarațiile, copilul le-a desenat cam pe toate)... Mă apucă nervii! Renunț. Apoi încep ceilalți părinți din grupă să posteze realizările copiilor. Și mă complexez.

Când avem, totuși, tot ce ne trebuie, copilul nu vrea să lucreze ce i-a trimis educatoarea. E de acord să facă altceva – labirinturi, căutăm cuvinte, desene la alegere, pictură la fel, exerciții de matematică. Dar nu ce i s-a spus să facă! Am lăsat-o, mergând pe ideea că e important să facă ceva.

Apoi vrea jocuri pe calculator. Și nu e suficient, pentru că vrea să jucăm împreună, să ne ia martori la vreo mișcare care-i reușește, să ne arate unde se blochează, să ne roage s-o ajutăm. În timpul ăsta, sonorul jocului ne înnebunește. Pentru că noi lucrăm lângă ea. Doi oameni, care avem lucrări de predat, conferințe de făcut, webinarii de vizionat...

Celălalt copil, cel mare, abia a început școala. Da, a intrat Iohanis în ei, în profesori. Acum are și el nevoie de laptopul pe care se joacă fata, că la computerul lui nu avem cameră. Și începe tărăboiul. Fie că se ceartă copiii pe laptop, fie că nu știm să instalăm cine știe ce aplicație pe care s-au trezit profesorii să lucreze – fiecare pe o alta. (De-aia nici nu poate folosi telefonul, că nu-i încap atâtea aplicații.)

Distracții

Poftim? Ce distracții? Toate zilele sunt la fel.

M-am cam săturat. Dar asta nu înseamnă că o să dau buzna afară pe 15 mai.

#Rezist

 

Photo by Pixabay


Comentarii